Världskänd Åbodesigner vill satsa mer på inhemska kunder

mjölkkanna och sockerskål i ett, tonfisk-design
Sockerskål och mjölkkanna i ett. Men enligt designern Brian Keaney dricker folk numera svart kaffe. Foto: Alexandra Granberg

Efter sin utexaminering vid Konstindustriella högskolan (numera Aalto-universitetet) i slutet av nittiotalet, valde irländska Brian Keaney att stanna i Finland. Tillsammans med Tony Alfström grundade han designföretaget Tonfisk Design i Helsingfors.

Efter några år behövde de mer utrymme och hyrorna i huvudstaden var för höga för det lilla företaget. Keaney övervägde några alternativ bland annat i Tammerfors, men föll för Åbo där företaget haft sin bas sedan 2007.

– Jag hade precis träffat min fru innan flytten men lyckades övertyga henne att komma med. Nu har vi tre barn varav den yngsta är fem och vi bor i ett vackert hur i ”Portsa”. Åbo var ett lyckat beslut både professionellt och på ett personligt plan. Skolor och dagvård är på gångavstånd, levnadskostnaden är rimlig och verkstaden ligger nära centrum.

Enkel design

I de ljusa lokalerna i Stor-Heikkilä, där Tonfisk både tillverkar och säljer sina produkter, jobbar endast tre personer inklusive Keaney. Förutom produktionen gör Keaney allt från att städa toaletten till att sköta leveransen. Helst skulle han ändå designa nya produkter.

– Jag har inget emot att jobba med produktion, men vi har i stort sett sålt samma koppar i tio år. Idealt borde vi ge ut en ny produkt varje år.

Tonfisks serveringsprodukter har en enkel design i glas, porslin och trä. Keaney som är uppvuxen i Dublin säger att intresset för design dels kom från arkitektpappan.

– Jag gillar enkelhet. De naturliga materialen tilltalar mig, inte för att jag tvunget vill vara ”naturlig” utan för att jag tycker om att jobba med sådana slags material.

En avstickare till Kina

Trots att det Tonfisk säljer produceras i Åbo importeras glaset från Rumänien, och träet kommer från Grekland. Porslinet är finskt. Ekonomin spelar oundvikligen in, menar Keaney.

För åtta år sedan, i skuggan av finanskrisen, gjorde Tonfisk det stora ekonomiska beslutet att flytta hela produktionen till Kina.

Beslutet ledde till att en del kunder sade upp sina kontrakt. Dessutom kunde företaget inte axla de enorma utgifterna kring logistiken. De upplevde också en del problem med produktkvaliteten.

– Det var mycket fram och tillbaka och det kunde ta ett halvår innan vi uppnådde en slutprodukt vi var nöjda med. Här tar det några veckor att tillverka en produkt.

År 2016 började företaget därför flytta tillbaka till Åbo, men det skulle ta ytterligare några år att fullborda omplaceringen. Sedan i fjol har Tonfisks muggar och karaffer igen producerats på fulltid i Åbo.

brian keaney, tonfisk design åbo
Brian Keaney skulle gärna satsa på ny design anpassad till dagens behov. Foto: Alexandra Granberg

Hemåt igen

Företagets återförsäljning går mestadels till utlandet. Hälften av deras varor säljs till Nordamerika, 45 procent till Europa och cirka 5 procent i Finland.

Den inhemska marknaden var helt enkelt inte tillräckligt stor när företaget startade, säger Keaney.

– I början ignorerade vi Finland totalt. Internetshopping som trend var bara i startgroparna ännu för tjugo år sedan. Men det var ett misstag att inte satsa på den finländska försäljningen från början, nu måste vi jobba på att bygga upp den.

Hur funkar ”Tonfisk” på finska?

– Vi funderade länge på namnet men tyckte alla förslag var för pretentiösa eller produktspecifika. Efter en brainstormingssession slängde någon ur sig tonfisk. Vi gillade namnet, inte för dess betydelse men för hur det låter, kort och lustigt. Det drar uppmärksamhet utomlands, folk hajar till när de ser det och vill veta mer. Men i efterhand sett skulle ett finskt namn kanske varit bättre för försäljningen här.

Under de sista åren har företaget börjat satsa alltmer på den finländska marknaden via direktförsäljning. Försäljningsevenemang har varit centrala för att nå kunder i Åbo och försäljningen här har på sistone ökat markant, säger Keaney.

Samtidigt har företaget länge försökt följa trenden och röra sig mot internetförsäljning.

– Som med så mycket annat har det inte funnits tid att göra det ordentligt. I och med pandemin har vi inte haft något val. Man kunde säga att omständigheterna tvingade oss att ta itu med något som vi ändå ville göra.

En Netflix-sensation

Fram tills ifjol hade internetförsäljningen gått dåligt. Så plötsligt fick företaget en oväntad språngbräda. Ett Netflix-program som kom till Åbo för att filma i en restaurang kontaktade Keaney och undrade om de kunde besöka hans företag på samma gång.

– Jag fick skynda mig tillbaka från Kotka och rusta upp stället lite. Vi hade precis flyttat in i en ny lokal och det låg träpallar överallt. Jag fixade några hyllor i ett hörn så det skulle se någorlunda ihopsatt för filmteamet.

Efter att programmet visades i maj steg kundantalet på nätet från 75 till 1000 den första dagen, 2000 följande dag. I en månad höll antalet i sig innan det började gå neråt igen.

– Vår internetförsäljning ökade fyrfalt. Så det finns definitivt potential där.

 

Alexandra Granberg

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*