Tusentals brev till patienter stoppas av poststrejken – ”Vi håller kontakt via telefon, textmeddelande och e-post”

Samjoruen vid ÅUCS. ÅU-foto
Det lönar sig att svara i telefon i synnerhet om man väntar på kontakt från Åbo universitetscentralsjukhus eller en annan enhet. ÅU-foto

Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt förbereder sig med ersättande arrangemang inför poststrejken. Enligt chefsöverläkare Mikko Pietilä störs sjukvårdsdistriktets och sjukhusens försändelser av remisser, tidsbokningar, räkningar och övriga brev avsevärt.

– Strejken förhindrar i praktiken all brevväxling till patienterna i form av kallelsebrev och övrig brevpost under strejkens gång.

Posten har lovat leverera all post som är i paketform från sjukhuset även under strejken, enligt sjukvårdsdistriktet. På så sätt borde laboratorieprov bli levererade för analys från laboratorierna i tid.

– Under strejken håller vi kontakt med patienterna via telefon, textmeddelande och e-post. Vi ökar vid behov resurserna på våra enheter.

Enligt sjukvårdsdistriktets anvisningar ska i synnerhet brådskande remisser behandlas omedelbart då de kommit till sjukhuset. Personalen ser till att patienterna får information också om mindre brådskande tidsbokningar per telefon.

Pietilä påminner om att det nu lönar sig att svara i telefon i synnerhet ifall man väntar på kontakt från Åbo universitetscentralsjukhus eller en annan enhet inom sjukvårdsdistriktet.

– Påminnelserna om kallelser som kommer via textmeddelande har redan blivit rutin och fungerar också under strejken. De kan för sin del försäkra att vårdbesöken blir av.

Betalningstiden för räkningar under strejken förlängs också.

Varje dag skickas 2 000–2 500 brev av sjukvårdsdistriktet och dess olika enheter.

 

Läs också:

Poststrejken börjar på måndag – här får du svar på frågor om räkningar, paket och tidningar

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*