Lotsolyckan ägde rum i december i fjol. Foto: Gränsbevakningen Orsakerna till den tragiska lotsbåtsolyckan utanför Borgå i december har kartlagts. Båtens instabilitet under ovanliga förhållanden överraskade…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Tragiska lotsolyckan berodde på bristande regelverk och försvagad stabilitet – olycksutredningen är klar”
Kurt Kronehag skrev
Det har funnits snabbgående lotsbåtar både på Nordsjön och i USA redan för över 45 år sedan. Har det faktiskt aldrig hänt motsvarande olyckor där trots att väderförhållandena kan vara betydligt värre? Om det har hänt, varför sprids inte informationen internationellt inom branschen? Är man inom branschen så rädd om sitt rykte att man medvetet förtiger negativa erfarenheter? Hur är det möjligt att ett statligt verk, Lotsverket och senare det statsägda Finnpilot inte försäkrat sig om att lotskuttrarna är självrätande? Jag trodde under hela min tid som lots att en lotskutter alltid rätade upp sig och inte kunde slå runt. Hur är det med försvarsmaktens snabba båtar, är de lika dåliga? Det har alltid varit svårt att kombinera snabbhet och sjösäkerhet inom båtbranschen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Det har funnits snabbgående lotsbåtar både på Nordsjön och i USA redan för över 45 år sedan. Har det faktiskt aldrig hänt motsvarande olyckor där trots att väderförhållandena kan vara betydligt värre? Om det har hänt, varför sprids inte informationen internationellt inom branschen? Är man inom branschen så rädd om sitt rykte att man medvetet förtiger negativa erfarenheter? Hur är det möjligt att ett statligt verk, Lotsverket och senare det statsägda Finnpilot inte försäkrat sig om att lotskuttrarna är självrätande? Jag trodde under hela min tid som lots att en lotskutter alltid rätade upp sig och inte kunde slå runt. Hur är det med försvarsmaktens snabba båtar, är de lika dåliga? Det har alltid varit svårt att kombinera snabbhet och sjösäkerhet inom båtbranschen.