Tragiska lotsolyckan berodde på bristande regelverk och försvagad stabilitet – olycksutredningen är klar

Ja, jag vill läsa mer!

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

En kommentar

  1. Det har funnits snabbgående lotsbåtar både på Nordsjön och i USA redan för över 45 år sedan. Har det faktiskt aldrig hänt motsvarande olyckor där trots att väderförhållandena kan vara betydligt värre? Om det har hänt, varför sprids inte informationen internationellt inom branschen? Är man inom branschen så rädd om sitt rykte att man medvetet förtiger negativa erfarenheter? Hur är det möjligt att ett statligt verk, Lotsverket och senare det statsägda Finnpilot inte försäkrat sig om att lotskuttrarna är självrätande? Jag trodde under hela min tid som lots att en lotskutter alltid rätade upp sig och inte kunde slå runt. Hur är det med försvarsmaktens snabba båtar, är de lika dåliga? Det har alltid varit svårt att kombinera snabbhet och sjösäkerhet inom båtbranschen.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*