Trafikstockningarna vid Kustö bro

Tack för att också ÅU uppmärksammat situationen. Jag läste också Turun Sanomats grej om det hela och har följande synpunkter:

Det viktiga i sammanhanget är att man för arbetets skull varit tvungen att stänga underfarten för lättrafik och i stället göra en skyddsväg över skärgårdsvägen. Det borde bilisterna informeras om i klartext där hastigheten sänks till 40 km/t.

Om man nu gjort den bedömningen att trafikljus vid skyddsvägen skulle medföra mera olägenheter så kunde man åtminstone markera övergången med blinkande varningsljus.

I Turun Sanomat uttalade sig ansvariga för arbetet och skyllde på att bilisterna inte kunnat hålla sig till fartsänkningen och därför måste farthindren installeras. Det är ju beklagligt att så många inte beaktat hastighetssänkningen, men det hinder som installerats är av den kalibern att varje fordon måste sänka hastigheten till högst 10 km/t. Och så är det ju klart att finns det fotgängare eller cyklister som använder skyddsvägen måste man ju stanna helt och hållet!

I TS påstod de intervjuade att ”allt skulle nog flyta bra om bilisterna kunde hålla sig till hastighetsbegränsningen – då skulle trafiken inte stocka sig och man kunde trots farthinder kunna köra genom arbetsstället med 40 km/t”. Helt missvisande resonemang!

Korrekt information om varför man är tvungen att sänka hastigheten skulle säkert göra situationen säkrare.

Tryggve Forssell

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*