Tiotals ton stål i luften — delar av Logomobron sätts på plats natten till lördag

En första del av den framtida bron över järnvägsspåren, mellan Logomo och centrum.Logomobrons första stödkonstruktion lyfts på plats natten till lördagen.

Ett körfält på Bangårdsgatan stängdes för trafik och ett första provlyft var planerat att utföras innan klockan 21.

Först klockan 22 inleds det riktiga lyftarbetet, enligt Kimmo Suonpää, byggnadschef vid Åbo stad. Arbetet pågår sedan flera timmar under natten.

En av körfälten på Bangårdsgatan stängs medan lyftarbetet pågår.

På lördagen fortsätter arbetet med stödkonstruktionen. Invånare i närheten kan höra en hel del oljud mellan klockan 7 och 18.

Natten till söndag lyfts den andra stödkonstruktionen på plats och byggarbetet fortsätter klockan 7–21 under söndagen.

Stödkonstruktionerna är totalt fyra rejäla stålblock, det största är 50 meter långt och väger 155 ton.

Bron byggs ovanpå järnvägsspåren, men under själva lyftningarna av stålblocken får inga tåg passera. Det betyder att bussar ersätter vissa tågturer från Åbo hamn och järnvägsstationen.

byggarbetsplats
Arbetet pågår hela natten, och natten till söndag hissas ytterligare en stålkonstruktion upp. Arbetet pågår även dagtid, och nästa helg.

På VR:s webbsida står att det gäller tågen som skulle avgå från Kuppis mot järnvägsstationen klockan 21.35 och 22.35 i dag samt nästa lördag, samt de tåg som skulle passera klockan 7.55–14.20 i morgon samt nästa söndag.

Nästa veckoslut lyfts stödkonstruktionerna på plats på andra sidan, vid Logomo.

Bron blir 140 meter lång, själva gångbron i glas byggs färdigt då stödkonstruktionerna är på plats.

Vädret kan ändå förhindra arbetet, då det inte får blåsa mer än nio meter i sekunden för att man ska kunna lyfta stålblocken på plats.

Bron är kraftigt försenad. Ursprungligen hade Åbo stad räknat med att den är klar 2018. Nu är beräknad invigning den 4 september i år.
Kostnaderna för bron har också rusat i väg. Planeringen av bron, som VR Track skulle sköta, drog ut på tiden vilket ledde till ökade kostnader.

Dessutom går det åt cirka 20 procent mera stål än beräknat, ungefär 200 ton stål till. Det här för att hållfastheten ska bli tillräcklig.
De budgeterade åtta miljonerna räckte inte långt, bron verkar bli dubbelt så dyr, alltså kostar den Åboborna 16 miljoner euro.
Bron blir 140 meter lång, själva gångbron i glas byggs färdigt då stödkonstruktionerna är på plats.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*