Förflytta dig till innehållet

Teatern som ger liv åt Lasarus

Lasarus och hans systrar. Sandrina Lindgren ja Sofia Molin försöker anpassa sig till ett liv där en död bror nu har uppstått. Foto: Maria Thölix

Döden är ett tabu. I alla fall i vårt samhälle i dag.

– Vi har ofta svårt att förhålla oss till döden. I vår föreställning behandlar vi ämnet på ett mer sunt sätt och för att folk ska våga diskutera mera.

Det säger Grus Grus Teaters Sofia Molin och Ishmael Falke som har skrivit manuset till ”Evangeliet enligt Lasarus”.

Föreställningen baserar sig på den bibliska historien om Lasarus, men i Bibeln tar berättelsen slut efter att Jesus väckt upp honom och går vidare.

I pjäsen ligger fokus istället på hur vardagen ser ut där Lasarus är tillbaka hos systrarna Marta och Maria.

Vad händer med en människa som kommer tillbaka från det döda? Hur hanterar man en situation där en person har varit död i fyra dagar?

– Marta och Maria har drabbats av två chocker, först att brodern dör och sedan att han kommer tillbaka.

Systrarna önskar att han skulle vara normal igen, att han skulle svara på tal och röra på sig.

Jesus har gjort ett mirakel, men Lasarus har återvänt bara fysiskt.

Dödens spår skuggar hans närvaro, säger Molin.

– Vad händer med själen under fyra dagar i dödsriket. Vill man ens bli uppväckt?

Inom Grus Grus Teater förenas olika scenkonstnärer.

– Vi blandar flera konstgenrer, det är vårt sätt att göra teater, säger Molin som är skådespelare.

Falke som regisserar pjäsen är dockteaterkonstnär. Därför gestaltas Lasarus som en docka i naturlig storlek.

– Det passar med en docka eftersom vi rör oss i en gråzon – vad är levande och vad är dött, var finns livet?

För den vetenskapliga konsulteringen står Ilari Sääksjärvi som är docent i djurvetenskap vid Åbo universitet.

Han brukar också hjälpa polisen att avgöra när en person har avlidit, säger Molin.

– Under våren höll han privatföreläsningar där vi fick värdefull info om dödsprocessen, som forskare ser han en lite bredare bild.

Det finns ett kollektivt äckel för döden och lik, säger Molin. Men finns det något annat?

På ett teatraliskt sätt försöker Grus Grus Teater vidga vårt perspektiv på döden.

– Teatern är som konstform i sig en spännande blandning av levande och dött, äkta och falskt, andligt och kroppsligt

Pjäsen riktar till alla vuxna. Falke uppskattar att en åldersgräns på 10 år är lämplig.

– För till exempel högstadieelever skulle pjäsen vara perfekt i samband med religions- eller livsåskådningsundervisning.

Ishmael Falke. Manusförfattare och regissör.

En förruttnelsefest. Det är ”Evangeliet enligt Lasarus”, säger Molin.

– Den innehåller mycket svart humor, men på ett respekterande sätt. Jag tycker inte vi är cyniska.

Den är inte grotesk och innehåller inget frossande. Trots sitt tema anser Falke inte att föreställningen är tung.

– Den kan vara en utmaning för vissa. Det beror på hur öppna folk är att diskutera döden på ett nytt sätt.

Föreställningen tvingar tittarna att tänka, eller i alla fall undermedvetet reflektera över vad döden är.

– Är det ett självändamål i sig att alla skulle leva för evigt eller kunna komma tillbaka från det döda?

Döden behövs för att det ska finns liv, döden är en del av cykeln, av processen i naturen.

– Varför strävar vi i dag efter odödlighet eller jättelång livslängd? Hur kan vi ens föreställa oss att vi skulle vara odödliga om vi inte kan ta hand om vår planet och varandra?

Däremot borde resurserna riktas mot att bättre ta hand om varandra och det liv man har nu.

– Faktum är att vi har en begränsad tid, vilket ger livet betydelse och får oss att sträva mot något. Om vi har all tid i världen, varför skulle vi då försöka nå någonstans, säger Molin.

”Evangeliet enligt Lasarus” har premiär på fredag. Repetitionerna är på slutrakan uppe på ÅST:s Studioscen.

Där befann sig ensemblen också fredagen den 18 augusti. Just den dagen råkade övningen dra ut femton minuter på tiden, vilket var ett undantag.

Men ett undantag som kunde ha räddat liv. Då Ishmael Falke och Sofia Molin kom ut på torget hade knivmannen precis dragit fram.

– Det kändes absurt. Där hade vi just varit inne på teatern och lekt med döden på ett teatraliskt sätt och så kommer vi ut och möter verkligheten, säger Falke.

I ett sådant här fall är det inte döden i sig som är värst, menar han.

– Utan hatet som ligger bakom. Själva döden är inte ond.

Grus Grus Teaters ”Evangeliet enligt Lasarus” har urpremiär på Åbo svenska teaters Studioscen fredagen den 8 september klockan 19. Därefter ges två föreställningar, den 9 och 15 september. På scenen står Sandrina Lindgren ja Sofia Molin.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter