Svar till Jarl Ahlbeck och Gösta Wahlroos om Åbos spårväg

Gösta Wahlroos ställer ett antal frågor om den planerade spårtrafiken (2.3.2020) och Jarl Ahlbeck ger ett slags svar (3.3.2020).

I likhet med dessa två har jag inte heller facit på hand, vilket väl ingen har i detta tidiga skede. Men här några ord om spårvagnstrafik i allmänhet och om vettiga argument i synnerhet. 

Wahlroos frågar om det är tänkt att alla busslinjerna gradvis ska ersättas med skenor.

Svaret är givetvis nej.

Alla städer med spårvagnar har också kvar sin busstrafik.

Men när staden växer måste kollektivtrafiken öka och göras mer överskådlig, oberoende om det är buss eller spårvagn som gäller.

En räls som en gång finns lägger man naturligtvis inte om i första taget.

Man kan se det som en nackdel men, som jag ser det, är det just det som är fördelen.

Linjen försvinner inte från en dag till nästa.

Det är en signal till invånare och företagare längs spårvagnsrutten.

Spåren skapar ett slags skelett för den övriga kollektivtrafiken, på samma sätt som andra bestående strukturer som hamnen, järnvägen och busstationen.

Spårvagnars användarvänlighet kan alla intyga som har erfarenhet av städer som Göteborg och Stockholm.

De är snabbare och mer pålitliga än bussar, eftersom de inte konkurrerar med den övriga trafiken, utan kör i sin egen fil (smalare än vad som behövs för bussar).

Spårvägen är också lätt att känna igen när man söker närmaste hållplats.

Så till frågan om det inte finns mer trängande behov som borde ha förtur – sjukvården, skolhusen, konserthuset … .

Problemet med det resonemanget är att vi ju faktiskt har levt utan spårvagnar i flera årtionden.

Vi borde enligt resonemanget ha haft all tid i världen att åtgärda de övriga problemen.

Eller skulle ett negativt spårvagnsbeslut just nu på ett magiskt sätt lösa problem som tidigare försummats?

 Till slut några ord om Ahlbecks diskussionsmetod.

Han väljer ut vissa ord och uttryck av stadsdirektören och sätter dem inom citationstecken.

Poängen är att antyda att det är någonting misstänkt och ideologiskt med dem.

Stadsdirektörens uppgifter är dock fullständigt trovärdiga.

De bekräftas av erfarenhet från andra städer med spårtrafik. 

Olli Lagerspetz

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*