Pendolinotåget kan ersättas av ett entimmeståg tidigast på 2013-talet. Foto: J-O Edberg Staten börjar förhandlingarna med kommunerna för att grunda två järnvägsbolag, berättar kommunikationsminister Sanna Marin…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Staten vill grunda bolag för att planera entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors”
Göran Ek skrev
Det sk. ”entimmeståget” kommer att kännas lika långsamt som dagens tåg om det skall vara klart någongång år 203x. Gör om och gör rätt och bygg helt ny tåglinje med modern standard och min. hastighet på 300 km/h med möjlighet att höja det till t.ex 500 km/h, och detta borde göras i hela landet för huvudspråret för att minska på inrikes flyget. T.ex nuvarande kustbana kan renoveras och vara ett budget alternativ som skulle konkurrera med bussarna. Med nuvarande prissättning så är det mycket dyrare att ta tåget till Helsingfors
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Det sk. ”entimmeståget” kommer att kännas lika långsamt som dagens tåg om det skall vara klart någongång år 203x. Gör om och gör rätt och bygg helt ny tåglinje med modern standard och min. hastighet på 300 km/h med möjlighet att höja det till t.ex 500 km/h, och detta borde göras i hela landet för huvudspråret för att minska på inrikes flyget. T.ex nuvarande kustbana kan renoveras och vara ett budget alternativ som skulle konkurrera med bussarna. Med nuvarande prissättning så är det mycket dyrare att ta tåget till Helsingfors