Förflytta dig till innehållet

Stabilt och sjödugligt fartyg börjar köra till Örö i sommar

m/s Sognefjell. Byter snart namn till m/s Norrskär och börjar köra rutten Kasnäs-Örö nästa sommar. Foto: Timur Yilmaz

Efter att skepparen Gustav Ramberg och hans besättning har kört hem från Bergen till Åbo ligger nu m/s Sognefjell stadigt förtöjd i Aura å. Resan gick från den norska hamnstaden via bland annat Skagen, Köpenhamn, Simrishamn, Sandhamn och Nagu.

Under den veckolånga resan testades fartygets sjöegenskaper både i Atlantens dyningar och i Östersjöns krabba sjögång.

– Värst var vågorna på Östersjön, men allt gick bra. En dag låg vi över dagen i Stavanger och väntade ut sjögången. Det är en jättestabil båt som är klassad för öppet hav, säger Ramberg.

Gustav Ramberg.

Fartyget byggdes 1975 som vattenbuss och har de senaste åren fungerat som fjordbåt i Bergenområdet. När nu Sognefjell får finsk flagg byter hon namn till Norrskär och börjar köra rutten Kasnäs-Örö där hon ersätter rederi Vitharuns Ejskär som är till salu. Men först ska det göras en del förbättringar på fartyget, säger Ramberg.

– Salongen ska förnyas och få nya möbler, bryggan ska förstoras och akterdäcket får en lyftkran så att vi last ombord. Fördäcket byggs om för att få plats för flera cyklar och det ska också finnas en kiosk med kaffe och glass ombord.

Salongen ska fräschas upp.

Trafiken kommer igång kring månadsskiftet april-maj. Huvudrutten är Kasnäs-Örö, men i planerna ingår att göra en avstickare till Hangö ett par dagar i veckan. I dag finns det trafik från Hangö till Örö, men ingen kör via Kasnäs.

– Det blir ett bra koncept som innebär att man kan cykla Kustrutten från Hangö till Kasnäs och vidare, säger Ramberg.

Sommaren var en succé för m/s Fanny t.h. Sognefjell ligger till höger.

Rederiets andra fartyg m/s Fanny som i somras har kört från Åbo till Nagu gör sin sista tur på söndag. Efter det blir några charter- och lillajulskryssningar. Fannys första säsong lyckades över förväntningarna, säger Ramberg.

– Det var en positiv överraskning. Vi hade betydligt fler passagerare än vi väntat. Många var spontankunder och varje dag hade vi cyklister med ombord. Det är kiva att se folk har hittat den här möjligheten.

Kustrutten är en ny cykelrutt som binder ihop södra Finlands skogs- och sjölandskap och skärgårdslandskap. Den går via Salo, Tykö, Strömma, Kimitoön, Kasnäs och Rosala.

 

FAKTA

m/s Sognefjell
Längd: 17,8 meter.
Bredd: 5,3 meter.
Marschfart: 11 knop.
Maskiner: 2×360 hk.
Tar 98 passagerare.

Dela artikeln

En kommentar: “Stabilt och sjödugligt fartyg börjar köra till Örö i sommar

  1. Knut Randa skrev

    Jeg fulgte denne båten på 80 og 90 tallet til skolen i Stavanger. Da het den ”roaldsøy” og sammen med søsterskipet ”vassøy” trafikkerte de ruten til øyene utenfor Stavanger. Det er meget robuste båter som tåler mye uvær. De er gode å manøvrere og kommer inn til kai til tross for mye vind og bølger.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter