Spårvagn eller superbuss?

I Åbo har det diskuterats om framtida lokaltrafiklösningar redan i några år. Alla är överens om, att det bussnät som vi har nu inte räcker till när stadens invånarantal stiger. Det bollas flitigt fram och tillbaka mellan spårvagn och eldrivna, så kallade superbussar med högre passagerarkapacitet än de nuvarande. Spårvagnen tycks vara en bättre lösning om man får tro vad som sägs i media.

Själv tycker jag att temat är väldigt intressant. Jag läste redan för några år sedan artikeln på Åbo stads sidor, men mera insatt var jag inte på temat. Artikeln presenterade båda alternativen opartiskt, så jag tyckte själv att elbussarna skulle vara ett bättre alternativ. Nu när jag läst några aktuella tidningsartiklar samt några på internet, förstår jag ändå bättre varför spårvagnen föredras av många.

Kostnaderna för hela spårvagnssystemet och vagnarna skulle stiga till 380 miljoner. Bussarna skulle kosta bara ca 60 miljoner. En så stor utgift är inte bra för stadens ekonomi, som redan ligger på minus. Elbussarna skulle ändå fylla lokaltrafikbehovet för stadens uppskattade befolkningsmängd i framtiden. Därför är det viktigt att diskutera om vi verkligen behöver spårvagnar. Det är bra att komma ihåg att summorna är bara uppskattningar och de kan i verkligheten vara t.o.m. rejält högre. Annat positivt med superbussar är att de skulle ha ett eget körfält, vilket förstås spårvagnen också skulle ha.

Spårvagn motiveras som bättre alternativ bl.a. då den ”bidrar till stadsutvecklingen mera än vad det andra alternativet” och för att ”investeringen är också strategiskt viktig för hela regionen, och en satsning som staten kan stöda” (Minna Arve i Åbo Underrättelsers artikel 8.2.2019). Dessutom anses spårvagnar göra staden mer attraktiv. Staten står för 30 % av investeringskostnaderna, spårvagnarna har bättre passagerarkapacitet än superbussarna, spårvagn är enligt artiklarna ett bättre beslut för framtiden och den tycks ha ännu mera positiva egenskaper än de sistnämnda. Det enda som är negativt med dem är kostnaderna och som konsulten Janne Wahlroos säger (16.1.2019), att spårvagnarna i alla fall inte i början används med full effektivitet, dvs. de är ”halvfulla”, vilket inte är kostnadseffektivt.

Det är bra att lyfta fram stadsdirektörens åsikt. Minna Arve talar för spårvagnen. Det slutliga beslutet får vi vänta på, p.g.a. att alla partier inte har samma åsikt i frågan. Stadsstyrelsen röstade om att bordlägga förslaget, och det bordlades. Det betydde att beslutet fick vänta till fullmäktigemötet i maj. Men beslutet sköts upp även efter det. I liknande fall är det dock bra att frågan diskuteras och tänks igenom noggrant. Som det nu ser ut, skulle det vara möjligt att ta spårvagnstrafiken i bruk på 2020-talets senare hälft.

Ifall vi får spårvagnar till Åbo, byggs det först två linjer. Den ena skulle åka från centrum, via Vetenskapsparken till Kråkkärret och den andra från centrum, via Västra centrum till Reso. Andra linjer är redan planerade, som byggs i ett senare skede. De linjerna går bl.a. till Skansen, Hirvensalo, hamnen och Runosbacken.

Slutligen tycker jag att det största problemet är pengar. Är det värt att ta massvis med mera lån för att staden ska ha en ”attraktivare imago”? Om vi får spårvagnar, blir vi troligtvis av med något annat t.ex. sjundeklassisternas chromebook-datorer eller något annat som är praktiskt i vår skolvardag eller alla Åbobors vardag. Jag måste medge att jag ändå inte har en klar åsikt i frågan. Det kan bra hända, att lånet skulle kunna återbetalas på några år med hjälp av inbesparingar och att spårvagnar skulle dra med sig mera invånare (skattebetalare) till Åbo. Därför tycker jag inte att spårvagnar endast är en dålig idé, och jag tar dem positivt emot ifall vi får dem under den tiden jag bor i närheten av Åbo. Men vem är den klokaste på att se in i framtiden?

Artturi Joutsamo

Åk 9, S:t Olofsskolan

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*