Spårvägens nytta är hypotetisk men kostnaderna verkliga

Olli Lagerspetz förordar spårväg framom buss. Varken han eller jag vet den slutliga sanningen om vad som är bäst, så därför är det bästa att hålla sig till kända fakta. Malmö utredde saken år 2012 grundligt i rapporten ”Systemanalys för lokal kollektivtrafik i Malmö”. Där framhålls att ledbuss på egen fil (ofta kallad superbuss) och spårvagnar båda har egna fördelar och nackdelar. Olli Lagerspetz påstående att spårvagn skulle vara snabbare än buss håller inte generellt sett streck, det beror på omständigheterna och övriga trafikarrangemang. Även spårvagnar måste stanna för rött ljus och vänta på korsande trafik, och de kan inte accelerera och bromsa så snabbt att folk trillar och slår sig.

Ett problem med Åbo är att staden är byggd på lera så att byggandet av sådana skenor som håller dagens tunga vagnar kan bli dyrare än väntat.

Prognoserna om Åbos ofantliga befolkningstillväxt som spårvägen baserar sig på kan även ifrågasättas. Det föds allt färre barn, och småningom har alla som kan och vill flytta in till staden från omgivningen redan flyttat. Att bygga en dyr spårlinje med vagnar som  kör tomma största delen av dygnet är knappast en bra affär.

Bussen kräver endast en egen asfalterad fil, och kostnaderna för bussinköp kan regleras efter efterfrågan medan skenorna måste betalas i sin helhet då de byggs. Om filen märks ut tydligt med en glad färg borde den vara ett lika tydligt skelett som en järnskena.

Jarl Ahlbeck

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*