Förflytta dig till innehållet

Sjöpolisen övervakar trafiken i skärgården — vattenskotrarnas framfart oroar

Äldre konstapel Anssi Paananen och överkonstapel Petri Santavuori trivs med jobbet som sjöpoliser. Foto: Kim Lund Sjöpoliserna Anssi Paananen och Petri Santavuori gör sig redo för…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

7 kommentarer: “Sjöpolisen övervakar trafiken i skärgården — vattenskotrarnas framfart oroar

  1. Saku Kallio skrev

    Hittade sen också på Finlex sida vad som sägs om sjökortet. Det var inte med på listan på den obligatoriska utrustningen i fartyget, utom i paragrafen om vad som hör till befälhavarens allmänna ansvar.
    ”Befälhavaren på en farkost ska se till att farkosten är försedd med adekvata sjökort och nautiska publikationer, om den planerade färden förutsätter ruttplanering med anledning av färdens längd eller någon annan motsvarande orsak eller omständighet”
    Så riktigt så som Petri Santavuori säger att det är obligatoriskt att ha ett färskt sjökort med om det är ett lite längre avstånd, fast det är en bekant rutt stämmer ju inte ifall det inte behövs ruttplanering. Och färskt behöver det ju inte vara, bara det är adekvat.
    Men det här går ju också att tyda på olika sätt. Nog planerar du ju alltid rutten du ska köra, fastän du bara ska tio meter ut från bryggan för att lyfta nät…

  2. Bo Gyllenberg skrev

    Jo, litet svårt har man nog nuförtiden att hänga med i svängarna. Ett ”nytt” sjökort kan nog vara bra att ha, men vad anses nytt? Båtkorten utkommer med ca 5 års intervaller, och ett ”gammalt” rättat sjökort är bättre än ett ”nytt”. Det finns uppgifter om rättelser i Underrättelser för sjöfarare, och på Traficoms hemsidor. Beträffande visselpipan har ni absolut rätt. Den visselpipa som finns fastsatt på livvästen räcker bra. Men att vissla till sjöss är en nödsignal, och skall inte användas till annat. Lagboken borde man nog gärna ha med sig när man är ute och ror, så vi lever i nya tider, och det man använde sig av förr i tiden, sjövett, talar man inte så mycket om mera. Bara att åka ut och beundra trafiken.

  3. johan sundqvist skrev

    Om man har en äldre flytväst som är laglig, varför ta bort visselpipan och fästa den i båtens nyckelring. Om det sker en olycka snabbt, båten börjar sjunka, vem kommer ihåg i panik, visselpipan finns i båtens nyckelring, logiska platsen för visselpipan är i flytvästen som alla ombord på båten använder, förstås, en extra visselpipa i båten är helt på sin plats. Du Stig Lindholm har helt rätt, holmar, grynnor har inte flyttat på sig, inte har jag som rört mig på sjön sedan av 1960- talet märkt det. Sjökort från tex. 1960-talet borde nog duga, sedan, vad göra med ett sjökort om man inte vet vart norr eller söder är. Om man kör i dimma eller mörker hjälper inte enbart ett nytt sjökort, man måste ha en kompass så att man vet väderstrecken. Slutsats, igen byråkrater som stiftat den här nya lagen som aldrig har rört sig på sjön när det är dimma och mörker.
    Johan Sundqvist
    Dragsfjärd

  4. Saku Kallio skrev

    Det var en konstig tolkningsbar lag om sjökortet.
    Måsta riktigt gå och läsa på Trafis och Finlex sidor om hur det riktigt ligger till.
    Men enligt sjötrafiklagen på både Trafis och Finlex sidor om vad som är den obligatoriska utrustningen som skall medföras i fartyget så finns inget om något sjökort…
    Så hur är det nu egentligen?

  5. Stig Lindholm skrev

    ”””Nytt är också att det måste finnas ett färskt sjökort ombord. En kartplotter eller ett elektroniskt sjökort i telefonen duger inte.
    Kör man en riktigt kort och bekant sträcka till stugan är det inte nödvändigt, men så fort det rör sig om lite längre avstånd är det obligatoriskt, även om det är en bekant rutt.
    – Om vädret ändrar snabbt och det uppstår dimma eller kraftiga skyfall behöver också en erfaren skeppare navigeringshjälp, säger Santavuori.”””
    Om sikten är obefintlig så blir det inte bättre att se på ett ”färskt sjökort”. Då är nog ända lösningen radar, plotter eller annat elektroniskt sjökort. Men om dessa slutar att fungera har man nog mycket nytta av ett sjökort, men så färskt behöver den inte vara. Holmar och skär har inte flyttat på sig så t.o.m ett 20 – 30 år gammalt sjökort borde bra räcka till.

  6. ÅU skrev

    Hej! Tack för kommentaren, euro ska det naturligtvis stå. Nu är det rättat. Ha en skön helg! H. Klara från ÅU

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter