”Senast som jag har sett lika många människor i skogen var säkert på ett nationellt scoutläger — nu handlar det om ett naturskyddsområde eller en ny väg”

Frågan om naturskyddsområde eller ny väg måste beslutsfattarna i Åbo och Reso nu fundera på, då flera medborgarorganisationer i de båda städerna har föreslagit att ett naturskyddsområde i området Mälikkälä-Kungsbäcken borde grundas.

Initiativet gavs till beslutsfattarna i höstas.

Redan för några år sedan har en planändringsprocess inletts på Resos initiativ på båda sidorna av kommungränsen.

Man vill planlägga en vägförbindelse genom området Mälikkälä-Kungsbäcken som nuförtiden är en gammal skog.

En riktgivande vägförbindelse har därför också funnits i utkastet till Åbo generalplan.

Nu måste beslutsfattarna i de båda städerna välja mellan väg eller naturskyddsområde.

I höstas organiserade De gröna en resa till området.

Antalet deltagare överraskade oss alla. 150 människor bekantade sig med området och naturens imponerande pärlor.

Senast som jag har sett lika många människor i skogen var säkert på ett nationellt scoutläger.

Den hundraåriga urskogen som föreslagits som naturskyddsområde finns till 80 procent på Åbos sida medan 20 procent tillhör Reso.

Många av de viktigaste och värdefullaste naturtyperna finns på Resos sida.

Området innehåller hotade arter och sällsynta naturtyper.

Enligt utredningar innehåller urskogen till exempel hotade myrområden, olika skogstyper, djurarter, berg, tysta områden, en väldigt sällsynt vårttall, unika mossor och två ”Tapios altare”, stenformer nästan utan like i hela Finland.

Förr i tiden har man tillbett dem som skogsguden Tapios heliga platser.

I Åbo har vi varit villiga att bereda ansökan för ett naturskyddsområde.

I stadsmiljönämnden fick jag vidare ett beslut om att Åbo inleder förhandlingar med Reso stad om att grunda ett naturskyddsområde och om att stryka den riktgivande vägreserveringen mellan Satakuntavägen och Kuloistentie ur Åbo generalplan.

Reso har tyvärr inte varit lika välvillig.

Man vill ha vägförbindelsen kvar i planen – även om en väg knappast alls skulle påverka Myllys kundströmmar och Åbo har som mål att betydligt minska på privatbilismen.

De gröna och vissa representanter från andra partier har jobbat för naturskyddsområdet i Reso men majoriteten har inte hållit med.

En väg skulle splittra området och förstöra de tysta delarna av skogen.

Likaså skulle den påverka vattensystemet och hela det nuvarande sammanhängande ekosystemet och förstöra den delen av området som är en av de bästa och polymorfiska i skogen.

Att grunda ett naturskyddsområde är det ända långvariga sättet att förvara området för våra barn och barnbarn. Naturens mångfald minskar drastiskt globalt och i Finland.

Att förstöra ett område som har utformats under århundraden och årtusenden skulle vara kortsiktigt.

Om vi vill stoppa klimatkatastrofen måste vi snabbt minska på utsläppen, även från trafiken.

Enligt utredningar måste alla konster tas i bruk för att nå målen gällande trafikens klimatutsläpp.

Det innebär också att privatbilismen minskar i Finland.

Är det klokt att planera och bygga nya vägar för bilismens behov i denna situation?

Jag skulle hellre bevara denna mystiska skog för kommande generationer.

Därför borde vi skrida till verket för att grunda naturskyddsområdet – helst i samarbete på båda sidorna av kommungränsen.

Saara Ilvessalo

Fullmäktigeledamot för De gröna, Åbo

Ordförande för stadsmiljönämnden i Åbo

Lokala riksdagsledamöter och politiker som skriver kolumner i ÅU med jämna mellanrum är Saara-Sofia Sirén, Saml., Stefan Wallin, SFP, Saara Ilvessalo, De gröna, Eeva-Johanna Eloranta, SDP, och Li Andersson, VF. De här politiska kolumnerna tar från och med nu en paus till och med riksdagsvalet den 14 april.

2 Kommentarer

  1. Tack för din kommentar Thorbjörn. Tyvärr är det inte riktigt så. Det är möjligt att kombinera en hållbar stadsstruktur och grönområden óch det har jag kraftigt förespråkat. Det finns även nya sätt att öka sk. naturbaserade lösningar (nature-based solutions) när staden växer och sådana har de gröna försökt få även till Åbo, se tex. https://ec.europa.eu/research/environment/index.cfm?pg=nbs
    Helsingforsgatans tomt som nu planläggts på nytt har varit ett industriområde, ingen park, och den nya planen kräver mera gröna än vad det finns nuförtiden.
    Jag har aldrig förespråkat att ta en del av Idrottsparken.
    Ville Niinistö, Mikaela Sundqvist och jag har länge jobbat för att sluta dumpningen av muddermassorna medan de andra partier bromsat. Nu har vi fått ett beslut om det till stånd.
    Det kan vara att logiken saknade i dina öron eftersom det som du skriver inte riktigt stämmer 🙂

  2. Det är trevligt att läsa att De Grönas Saara Ilvessalo ens
    vill skydda en skog på utkanterna av staden. I sin roll
    som ledamot inom Åbo stads stadsmiljönämnd har hon
    kraftigt förespråkat för en tät boendemiljö utan någon
    som helst buskar eller träd, senast t.ex. de stora höghusen
    nära Helsingforsgatans. Det värsta är hennes förespråkande av
    att ta en del av Idrottsparken till annan användning än park.
    Skall stadsborna inte få se en gnutta grönt gräs eller buskar och träd
    mera pga De Gröna?
    Man frågar sig var De Grönas värden och logik ligger?
    Ville Niinistön som ordförande i Åbo hamns styrelse sätter
    inte aktivit stopp för muddermassornas dympning i Erstan.
    Samma Gröna vill nog ta kål på livet, speciellt affärs-
    verksamheten i Åbo stads centrum genom att stänga broarna
    över ån för privatbilister. Det har De Gröna själv en bra
    metod att kringgå. De kör taxi på skattebetalarnas bekostnad.
    Detta har bevisats i media genom V. Niinistös
    och J. Tiivolas ageranden i riksdagen.
    Inga värden och helt saknande av logik i mina ögon.
    Thorbjörn Andersson

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*