Förflytta dig till innehållet

Satsa på bättre ljudmiljöer också i skolor och affärer

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Ljudmiljöer påverkar mycket. De flesta förknippar ”buller” med starka ljud och oväsen som en dålig ljudmiljö.
Men buller handlar inte bara om hur mycket det låter, utan om hur det upplevs, allt som är störande räknas som buller.
Kraven på effektivitet och kommunikation blir allt större i dagens samhälle samtidigt som ljudmängden ökar i samhället.
Det är inte enbart 15 procent av befolkningen med hörselskada eller -nedsättning som påverkas negativt av dåliga ljudmiljöer, utan det påverkar alla.
Bättre ljudmiljöer gagnar alla eftersom dåliga ljudmiljöer påverkar hälsan, inlärningen, minnet och utsöndringen av stresshormoner.
I den samhälleliga diskussionen och i beslutsfattandet har vi långt fokuserat på att reducera buller förorsakat av trafik, byggnadsarbeten och andra bullerkällor.
Till exempel bostäder har vi velat freda från buller vilket är bra, men nu måste fokus flyttas till att omfatta också daghem, skolor, arbetsplatser, affärer och offentliga byggnader i allt högre grad.
Den nationella tillgänglighetsförordningen trädde ikraft i början av året och den innebär att vi måste bli bättre på att också erbjuda goda ljudmiljöer för att trygga tillgängligheten för alla.
Syftet med förordningen är att främja jämlikhet mellan människor så att alla har en likvärdig möjlighet att delta i samhället, utnyttja tjänster, arbeta och att välja var man bor.
Mycket arbete återstår för att vi ska kunna trygga tillgänglighet också ur ljudmiljösynvinkel.
Mikaela Nylander
Ordförande för Svenska hörselförbundet
Riksdagsledamot
SFP

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter