Förflytta dig till innehållet

Rysk ström till finska elbilar

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

ELBILAR. ”Elbilar skapar ingen elbrist i Finland” skriver Åbo Underrättelser (19.2.). Men att vi är beroende av elimport från Ryssland och Sverige måste väl ändå anses som att vi redan har elbrist. Sverige ska snart stänga två kärnreaktorer och landets elförbrukning ökar.
I Sverige har man varnat för kommande effektbrist vid kyla, mörker och vindstilla. Den ryska elen kommer från gas-, kol- och kärnkraftverk. Inte ett enda ryskt kraftverk uppfyller EU:s miljökrav.
Organisationen Finsk Energiindustri verkar för energiindustrins lönsamhet, inte för landets försörjningssäkerhet. Dess representant hänvisar till att elbilar laddas på nätterna med “smart laddningsteknik”. Men varifrån kommer Finlands el på natten?
Rysslands kraftverk går för fullt dygnet runt, men på natten är den egna efterfrågan låg. Då kan Finland på natten spara på sina värdefulla vattenförråd och köpa el billigt från Ryssland. Vanligen ökas importeffekten från Ryssland med cirka tusen megawatt till natten och den egna vattenkraften skruvas ner ännu mera. Ökningen motsvarar ett kärnkraftverk.
Då Olkiluoto 3 kör igång kommer dess elektricitet att levereras till kraftverkets ägare, industrin. I motsvarande mån kan Sveriges minskade exportmöjligheter kompenseras (avvecklad svensk kärnkraft ersätts av ny finsk kärnkraft).
Men eftersom ett enormt import- och reglerbehov kvarstår fortsätter nattimporten från Ryssland, annars skulle de inhemska vattenbassängerna tömmas i förtid på vintern.
Elbilarna kräver sällsynta jordartsmetaller från Afrika. De förädlas i kinesiska fabriker som drivs med stenkolskraft. Sedan laddas bilarna här med nattström från Ryssland.
Och den klimatpolitiska bioalkoholen i bensinen kommer från Brasiliens förgiftade gröna öknar, sockerrörsplantagerna.
Vill man åka miljövänligt är det hästdroska och segelbåt som gäller. Möjligen tåg. Jag tar snart min nya cykel ur förrådet och åker sen till Svärmor med min gosiga stora bensindrivna bil.
Jarl Ahlbeck
Pensionär och klimatsyndare

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter