Romantisk final på rik festival — recension av avslutningskonserten på Kimitoöns musikfestspel

Milana Chernyavska. Pressbild

Clara Schumanns 200-årsjubileum har i år föranlett flera konsertarrangörer att betona det historiska problemet med kvinnliga tonsättare, så ock i Kimitoön.
Huruvida detta påverkat valet av medverkande musiker vid festivalen må vara osagt, men med konstnärliga ledarna, syskonen Korkeala, förträffliga pianisten Milana Chernyavska, cellovirtuosen Senja Rummukainen, flöjtisten Hanna Juutilainen och som prima inter pares och pärmbildsflicka sopranen Tuuli Lindeberg, som medverkade vid sju av de tretton konserttillfällena, blir den feminina dominansen tydlig.

Clara Schumanns sångcykel med det lakoniska namnet Sechs Lieder fick en återhållsam och genomtänkt tolkning av Chernyavska och Lindeberg.
Piano och kyrkoakustik har aldrig varit vänner och jag är övertygad om att sångcykeln hade fungerat betydligt bättre i en intimare profan miljö.

Äkta maken Roberts sagosvit Märchenbilder är det lätt att tänka som en kvällssaga för barn.

Satsernas ordning med två snabba satser omramade av två långsamma understryker denna tolkning, visst kan man uppleva hur barnen somnar in när den sista sagan/satsen tonar bort ”med melankoliskt uttryck”. Diyang Mei, altfiol och Milana Chernyavska, piano tolkade sagorna ömsint innerligt.

Som välbehövlig kontrast till det helromantiska programmet spelade Hanna Juutilainen en genomtänkt version av Kaija Saariahos solostycke för altflöjt Couleurs du vent.
Musiken är äkta modernistisk musik och kunde – svårlyssnad – lika gärna heta ”fågelsång”; lite lättköpt fann jag ljudbilden av vinden (vent) när tonsättaren tvingar flöjtisten att blåsa och pusta i flöjten utan tonbildning.

Som det behövs i en konsert som ståtar med det självsäkra namnet ”grande finale” avslutades konserten med en stor helhet, Antonin Dvoraks drygt 40 minuter långa Pianokvintett nr 2 A-dur.
Stråkkvartetten Sonja och Katinka Korkeala, Hariolf Schlichtig och Senja Rummukainen samspelade förträffligt med aktivt pådrivande pianisten Milana Chernyavska.

Dumka-satsens melankoli avbröts av den korta scherzo-satsen och kvintetten avslutades i finalsatsens allt intensivare, medryckande allegro. Den oroande fåtaliga publiken jublade.

Folke Forsman

Kimitoöns musikfestspel

Avslutningskonsert i Kimito kyrka 14.7.
Sonja och Katinka Korkeala, violin, Hariolf Schlichtig och Diyang Mei, altfiol, Senja Rummukainen, cello, Hanna Juutilainen, flöjt samt Tuuli Lindeberg, sopran och Milana Chernyavska, piano.
Robert och Clara Schumann, Kaija Saariaho, Antonin Dvorak.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*