Reparationsvarvets nya vd Johan Backas med rötter på Kimitoön vill utveckla varvet och fylla luckorna i orderboken

Johan Backas, Åbo reparationsvarvs vd. Foto: J-O Edberg

En livlig vår väntar Åbo reparationsvarv i Nådendal.

För tillfället ligger passagerarfartyget Viking XPRS i varvsdockan för översyn och reparationer.

Efter XPRS väntas ytterligare ett antal passagerarfartyg till reparationsvarvet.

– Vi förhandlar som bäst om fler dockningar, säger varvsbolagets nya vd Johan Backas.

Backas tog över vd-posten efter Oskari Kosonen vid årsskiftet. Redan första veckan har han haft fullt upp.

– Det är en hel del nya saker man ska sätta sig in i, säger han.

I början av året är det livligare än normalt vid varvet. Då passar rederierna på att ha sina passagerarfartyg på dock eftersom januari för dem är den lugnaste månaden på kryssningssäsongen.

Viking XPRS på dock vid reparationsvarvet i Nådendal.

För Backas som har en 20 år lång karriär bakom sig inom marin- och sjöfartsbranschen är Viking XPRS ett kärt återseende.

Backas har jobbat hos Elomatic Marine Engineering, Silja Line, Helsingforsvarvet och hos Wärtsilä.

Vid Helsingforsvarvet, där XPRS är byggd, ansvarade han för fartygsbygget i egenskap av produktionschef vid varvet.

”Ett trevligt sammanträffande”

– Det här är ett trevligt sammanträffande. Tidigare fick jag vara med och bygga fartyget och nu får jag vara med när det repareras, säger Backas, som har rötter på Kimitoön.

Hans far är från Kimito och farfar från Västanfjärd.

Själv är Backas uppvuxen i Helsingfors där han också har sin familj, frun och två döttrar.

Tillsvidare pendlar han mellan Helsingfors och Åbo där han skaffat sig en bostad på Eriksgatan.

– Jag är en citymänniska, jag har alltid varit en sådan. Vår bostad i Helsingfors finns också i centrum, i Tölö där jag är född och uppvuxen, säger Backas.

Tidigt intresse för fartyg

Ända sedan liten har han varit intresserad av fartyg.

Det började med barkbåtar. När han blev större fick han köra riktiga båtar och som vuxen började han bygga fartyg.

– Jag är mycket intresserad av sjön, havet och båtliv. Intresset har lett mig in på min yrkesbana, säger Backas, som tillbringar somrarna på stugan i Dragsfjärd.

Rederierna passar på att docka passagerarfartygen i januari som är den lugnaste månaden på kryssningssäsongen. Foto: J-O Edberg

Till Åbo reparationsvarv kommer han från vd-posten i Eniram.

Företaget som hör till Wärtsiläkoncernen utvecklar teknologiska lösningar för marinindustrin. Huvudprodukten är system som optimerar fartygens bränsleförbrukning.

Har också jobbat utomlands

Backas har också jobbat utomlands i två repriser, i Norge och i Frankrike.

I Norge ansvarade han för ett av Wärtsiläs dotterbolag och i Frankrike jobbade han vid varvet i Saint-Nazaire.

Varvet ägdes tidigare av koreanska STX, samma bolag som ägde varvet i Åbo innan tyska Meyer Werft tog över.

– STX var en katastrof inom varvsbranschen. Bolaget investerade aldrig i sina varv. De satsade hårt på tillväxt, till slut växte sig företaget för stort och gick omkull, säger Backas.

Åbovarvet stod på konkursen brant när familjeföretaget Meyer tog över.

– Familjen Meyer har gjort ett fantastiskt jobb. Man har investerat i varvet, gjort det lönsamt och skapat nya jobb. Det här har också skapat ett nytt förtroende för Åbovarvet, säger Backas.

Reparationsvarvets kontorsbyggnad. Foto: Jan-Ole Edberg

Varvet är motorn i havsklustret i regionen där också reparationsvarvet i Nådendal är en viktig del.

Havsklustret är som ett ekosystem

Han beskriver klustret som ett gemensamt ekosystem.

– Utan ett nybyggnadsvarv skulle vi inte ha ett så omfattande nätverk med underleverantörer och expertis, ett nätverk som vi också är beroende av, säger Backas.

Men i första hand anlitar reparationsvarvet moderbolagets tjänster. Sedan 2007 hör Åbo reparationsvarv till det estniska företaget BLRT Grupp, en stor industrikoncern med 4 000 anställda.

BLRT verkar i flera branscher men har rötter i varvsindustrin, bolaget har reparationsvarv i Tallinn och i Gdansk.

– Till koncernen hör olika företag. En del är specialiserade på rörläggning andra på målning. De är viktiga underleverantörer för oss, säger Backas, som gillar att ha många bollar i luften samtidigt.

– Det hör till i det här jobbet, säger han.

Johan Backas, här med en egenhändigt tillverkad stressboll i trä. Foto: J-O Edberg

Konkurrensen mellan varven i Östersjöregionen är hård. Men en fördel för reparationsvarvet i Nådendal är läget och varvets kapacitet.

– Vi har ett bra läge med tanke på avståndet till hamnarna längs kusten. Dessutom är varvsdockan stor, den är 265 meter lång och 70 meter bred. Det gör att vi kan ta emot stora fartyg.

Backas vision är att reparationsvarvet ska växa och bli större.

– Kapacitet finns. Vår strävan är att effektivera verksamheten och fylla luckorna under lugnare perioder, säger han.

Johan Backas

Född: 1972 i Helsingfors.

Utbildning: Diplomingenjör i skeppsbyggnad från Tekniska högskolan i Otnäs 1999 (i dag Aalto-universitetet).

Aktuell: Som ny vd vid Åbo reparationsvarv.

Bor: I lägenhet i Åbo centrum.

Familj. Fru och två döttrar.

Bil: Volvo.

Motto: Kan du fixa något så gör det i dag.

Dold talang: Kan bygga och snickra, i julas snickrade han julklappar till släkten med träsvarven han köpte i våras.

Intressen: Utöver snickrandet, stugan i Dragsfjärd, båtliv och vindsurfing, skulle gärna fotografera men tiden räcker inte till.

Åbo reparationsvarv

Finns på Luonnonmaa i Nådendal.

Sysselsätter 55 anställda.

Omsätter knappt 20 miljoner euro.

Är sedan 2007 en del av den estniska industrikoncernen BLRT Grupp.

BLTR Grupp sysselsätter 4000 anställda i åtta länder, de flesta i Baltikum, omsätter 400 miljoner euro.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*