Rekordtillväxt i Åbo frilager – Pukkilas kakel och en ökande efterfrågan på logistiktjänster gav frilagret ett lyft

Vd Stefan Lindström i diskussion med truckförare Pasi Taka-Anttila i frilagrets nyaste lagerhall. Foto: J-O Edberg

Åbo frilager växer så det knakar. Under de två senaste åren har företagets omsättning mer än fördubblats och personalstyrkan har vuxit från tio till 16 anställda.

Lagerkapaciteten har utökats med två nya lagerhallar som tillsammans omfattar 7000 kvadratmeter.

En betydande del av tillväxten kommer från hanteringen av logistikfunktionerna för Pukkilas kakelimport.

Sedan hösten 2016 ansvarar Åbo frilager för lagerhållningen och distributionen av Pukkilas kakelprodukter.

Frilagret som ligger vid Importgatan i Åbo hamn tog över verksamheten efter att Pukkila lade ner kakelproduktionen i Åbo och stängde fabriken i Långbacka 2015.

– Det här ger oss ökad tillväxt och en ny plattform att stå på, säger vd Stefan Lindström.

Frilagrets omsättning steg från 1,7 miljoner euro 2016 till 2,4 miljoner i fjol. I år växer den ytterligare.

– Det här året blir ett rekordår. Vi räknar med att omsättningen stiger till 2,7 miljoner euro, en ökning med 64 procent jämfört med 2016, säger Lindström, som bor i Pargas.

Trucktrafik i frilagret. Foto: J-O Edberg

Sedan man tog över logistikfunktionerna för Pukkilas kakel har sex nya anställda rekryterats. Fyra av dem kommer från Pukkila.

Men företagets tillväxt är också en följd av den växande ekonomin och att det går bra för industrin och företagen i regionen.

När det går bra för företagen ökar också varuflödet och efterfrågan på logistiktjänster.

– Efterfrågan är stor, och den ökar hela tiden, säger Lindström.

En av frilagrets stora kunder är varvet Meyer Turku som hyr stora lagerutrymmen för lagring av utrustning för fartygsproduktionen.

Frilagets avtal med varvet gäller i flera år framåt.

Rekordmånga bilar i lagret

Också tillväxten inom bilhandeln, där försäljningen av nyregistrerade bilar ökar stadigt, märks i en ökande mängd importbilar i frilagret.

– Vi har rekordmånga bilar i år. Det här är bästa året sedan 2008 då transitotrafiken till Ryssland stannade nästan helt, säger Lindström.

Åbo hamn var tidigare en viktig bilimporthamn för transitotrafiken på Ryssland.

En betydande mängd av Rysslands importbilar fraktades sjövägen till Åbo hamn och vidare med landsvägstransport över ryska gränsen till slutdestinationen.

Bilar av märket Ford Focus rad i rad i frilagret. Foto: J-O Edberg

I dag fokuserar importen på den inhemska bilmarknaden. För tillfället importeras bilmärkena Land Rover, Jaguar, Opel och Ford över Åbo hamn. På sistone har också en del Wolksvagenbilar importerats via Åbo.

Just nu finns över 2000 bilar i frilagret som väntar på att levereras till bilförsäljare runtom i landet. Största delen är bilar av märkena Ford och Opel.

– I år har importen av Fordbilar har ökat mest, den har ökat med 20 procent jämfört med i fjol, säger Lindström.

Utöver bilarna finns också Hankkija Maatalous lantbruksmaskiner i frilagret.

Frilagets område är 28 hektar stort

24 hektar av frilagrets 28 hektar stora område är fält för lagring utomhus. Resten av området består av lagerhallar av olika slag.

Lagerhallarna som tillsammans omfattar 40000 kvadratmeter lageryta är både kalla och tempererade.

Också en av de två nybyggda hallarna är uppvärmd.

Företaget har investerat fem miljoner euro i det två hallarna som vardera är 3500 kvadratmeter stora.

Den uppvärmda hallen har hyllor från golv till tak. I hallen lagras bland annat Pukkilas importerade kakel och klinkers som sedan distribueras med Postis bilar och fordon från transportfirman Donner i Pargas till försäljare runtom i landet.

Stefan Lindström kollar på kakelplattor i frilagrets hyllor. Foto: J-O Edberg

I branschen talar man om tredjepartslogistik, där en tredje part utöver säljare och kund helt eller delvis tar över logistikfunktionerna.

– Det här har länge varit vårt mål eftersom i det ger oss ett nytt ben att stå på, säger Lindström.

Pukkila som numera har sitt huvudkontor i Reso tillverkar också utställningstavlorna för sina kakelmodeller i frilagrets lagerhall.

I hallen finns också ett laboratorium där kakelplattorna kvalitetsgranskas.

Åbo hamn är frilagrets största ägare

Åbo frilager har i dag ett hundratal kunder och ägs av ett 50-tal auktionärer.

Åbo hamn är sedan i somras största ägare i frilagret.

Hamnbolaget äger över hälften av företagets aktieinnehav.

Åbo hamn köpte i somras godistillverkaren Cloettas hela aktieinnehav i Åbo frilager.

Cloetta som har rötter i Huhtamäki och Leaf var innan affären näst största ägare i bolaget.

– Affären har ingen större betydelse i praktiken annat än att Åbo hamn får en större dividendavkastning. Man blandar sig inte i verksamheten, det är kutym att största delen av vinsten går tillbaka till bolaget i form av investeringar, säger Lindström.

Nästa år tänker man installera solpaneler på taken till några av frilagrets lagerhallar.

– Det betyder att vi blir självförsörjande på upp till 25 procent av elförbrukningen, säger Lindström.

Åbo frilager

  • Grundat 1964.
  • Ligger vid Importgatan 7 i Åbo hamn.
  • Erbjuder lagringstjänster främst till företag och importörer.
  • Omsätter 2,4 miljoner euro (2017), sysselsätter 16 anställda.
  • Ägs av ett 50-tal auktionärer, Åbo hamn Ab är största ägare med över hälften av bolagets aktieinnehav.
  • Övriga betydande ägare är Ford, Maan Auto, Nordea, Sampo, SOK, Toyota och Veho.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*