Reklamkampanjen om skräpfisken för Håll Skärgården Ren är Årets reklam

Plast, fimpar och flaskor i haven är temat för den reklamkampanj som utsågs till Årets reklam.

Föreningen Håll skärgården Ren fick priset Årets reklam för sin reklamkampanj om Finlands skräpfisk.

Kampanjen vann dels huvudpriset, dels priset för Årets idé, när årets bästa reklamer utsågs i Åbo.

Bakom kampanjens idé och genomförande stod Kuisma Väänänen, AD-copywriter, och Akseli Kouvo, copywriter, från Helsingfors.

— Vårt mål är att få folk att märka att den vanligaste skräpfisken i våra vatten inte alls är mörten, utan skräp som vi människor har slängt och som har hamnat i vattnet. Förutom att visa hur vanliga dessa så kallade skräpfiskar är, vill vi också få tittaren att förstå hur gammal till exempel en ”plastflaskefisk” kan bli. Den kan bli till och med 1 000 år, säger de.

En kampanj som skiljer sig ur mängden

Juryn som utsågs Årets reklam ansåg att kampanjen skiljde sig ur mängden och att idén fungerar bra både i tryckt form och som spel, direktsändning på Facebook och som lärobokmaterial.

I juli 2018 ordnade Håll skärgården Ren en nästan fyra timmar lång direktsändning på sin Facebook-sida.

Som stjärnor visades Finlands vanligaste skräpfiskar som gled runt i ett akvarium, det vill säga vanliga former av skräp som hittas i havet, som plastpåsar och plastflaskor.

Föreningen betonar att det kan ta mellan 100 och 1 000 år för plastskräpet att sönderdelas till mikroplaster i havet.

Syftet med sändningen var att lyfta fram det alarmerande tillstånd de finländska vattendragen befinner sig i.

Tävlingen om Årets reklam är avsedd för marknadsföringskommunikation som är riktad till marknadsområdet kring Åbo.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*