Raumovarvet inledde bygget av nya Kvarkenfärjan – det största fartyget som byggts vid varvet

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry var på plats för startceremonin. Foto: RMC

Produktionen av Kvarkenlinks nya färja inleddes i går med en traditionell startceremoni vid Rauma Marine Constructions varv (RMC). Färjan ska köra mellan Vasa och Umeå och har beställts av företaget Kvarken Link, som ägs av Umeå kommun och Vasa stad.

Rederiet som trafikerar rutten heter Wasaline.

Färjan har en kapacitet för 800 passagerare och en lastkapacitet på 1500 filmeter för långtradare. Fartyget ska använda flytande naturgas, så kallad LNG, som bränsle.

– Färjans utrustning detaljplaneras medan bygget pågår. Målsättningarna är att göra lösningarna så miljövänliga som möjligt. Biogasen produceras lokalt i Vasa, säger RMC:s vd Jyrki Heinimaa.

Kvarken Links fartyg ska ha plats för 800 passagerare och en lastkapacitet på 1500 filmeter för långtradare. Foto Rauma Marine Constructions

Nästa milstolpe i byggprocessen är fartygets kölsträckning, som är planerad att göras i början av år 2020.

Färjan ska levereras våren 2021. Den ska ersätta Wasalines nuvarande färja Wasa Express, och trafikera dagligen över Kvarken.

Kvarkenfärjan är det hittills största fartyget som byggts vid RMC:s varv. Därefter väntar en ännu större beställning, en ny shuttle-färja som beställts av Tallink. Planeringen av det fartyget fortsätter samtidigt som Kvarkenfärjan byggs.

Wasaline-projektet har en betydande sysselsättningseffekt, ungefär 800 årsverken. Som mest deltar ungefär 500 personer i bygget.

– RMC:s mål är att vara en ledande producent av bil- och passagerarfärjor, och Kvarkenlinks och Tallinks fartygsprojekt utgör en god grund. Ekonomiskt ser det ut att bli ett bra år med en stark orderbok, säger Heinimaa.

 

En kommentar

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*