Förflytta dig till innehållet

UPPDATERAD: Raumovarv bygger nytt fartyg för Tallink Silja – en betydande beställning, säger vd:n

Tallink Silja
En vit-grön Tallink Silja båt färdas på ett blått hav med blå himmel i bakgrunden.

Tallink Silja

Den nya båten. Bild: Tallink Silja


Det slutliga avtalet med Raumovarvet Rauma Marine Constructions (RMG) och Tallink-koncernen om ett nytt snabbgående fartyg för rutten Helsingfors-Tallin har nu undertecknats.
Fartyget är värt omkring 250 miljoner euro. Planerandet av bygget börjar på våren, byggandet inleds år 2020.
Intensionsavtalet skrevs redan i höstas och nu kan varvet och Raumoregionen glädjas över att projektet nu verkligen är i hamn.
Det nya fartyget drivs med flytande naturgas, LNG. Fartyget blir 212 meter långt och har plats för 2 800 passagerare.
Det ska stå klart i januari 2022.
Den sysselsättande effekten för Raumovarvet är 1 500 manarbetsår.
För Raumovarvet är beställningen en fortsättning på raden av goda nyheter som man har publicerat den senaste tiden.
I januari blev det klart att varvet bygger en ny färja för passagerartrafiken över Kvarken mellan Vasa och Umeå och i november skrevs ett intensionsavtal med Försvarsmakten om bygget av fyra korvetter.
Tallink Siljas nybygge garanterar sysselsättningen för en lång tid framöver och RMG:s vd Jyrki Heinimaa har all orsak att vara nöjd.
– Beställningen är väldigt viktig för oss. Vi rekryterar mera personal och också underleverantörerna längs västkusten drar nytta av beställningen.
– Projektet är en viktig milstolpe i vår strävan att stärka vår position som passagerar- och bilfärjekonstruktör och placera oss på samma startlinje som de marknadsledande varven, säger Heinimaa.
Fartyget blir det största som RMG någonsin har byggt.

Det nya fartyget
Längd: 212 meter
Passagerare: 2 800
Marschfart: 28 knop
Bruttodräktighet: 50 000 ton

Dela artikeln

0 kommentarer: “UPPDATERAD: Raumovarv bygger nytt fartyg för Tallink Silja – en betydande beställning, säger vd:n

  1. Paul Lindberg skrev

    Med beaktande av den sysselsättande effekten samt den inhemska varvs-
    industrins framtid är det verkligen glädjande med inhemska fartygsbe-
    ställningar. Hoppas även resenärerna noterar dessa aspekter.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter