Postplågan blir bara värre – Postis varsel duggar allt tätare

Bolaget Posti sjunker allt djupare, både i anseende och i förmågan att sköta sina basuppgifter.

Avgifterna höjs kontinuerligt samtidigt som servicen blir allt sämre.

Otaliga är de exempel på postförsändelser som försvunnit, tappats bort eller inte nått fram i tid.

I dag kan man inte längre lita på att en postförsändelse når fram i tid.

Det är pinsamt, speciellt med tanke på att Posti, bolaget har inget svenskt namn, marknadsför sig under devisen ”En smidigare vardag”.

Men undrar om postpamparna tänker på kunderna eller på sig själva när de fattar beslut om nedskärningar där målet är att få allt fler slantar att rulla in i bolaget än vad det rullar ut.

Postkontor dras in och personal avskedas.

De som inte får sparken får blir gräsklippare eller hemvårdare. Allt för att, som Posti själv uttrycker det, anpassa verksamheten efter utvecklingen på marknaden.

Visst, mängden brev har minskat kraftigt de senaste åren vilket förståeligt nog tvingat bolaget till nedskärningar samtidigt som man febrilt försöker hitta andra inkomstkällor.

Men man undrar om Postis ledning tror att man blir rik på att bolaget klipper folks gräsmattor.

Samtidigt klagar brevbärarna som fått behålla sina jobb att de är så få att de inte hinner dela ut all post.

Jag tror att de flesta finländare hellre föredrar en fungerande postutdelning än att posten erbjuder gräsklippning.

Tydligen har man inte heller lyckats så bra med inbrytningen på ny mark.

På sistone har samarbetsförhandlingarna börjat dugga allt tätare.

I slutet av mars meddelade bolaget att man minskar personalen med 59 anställda.

I måndags, bara några veckor senare, kommer följande varsel.

Den här gången planerar Posti att stänga 21 kontor på flera orter i landet, bland annat i Åbo.

Personalen måste minskas med 124 anställda.

Men frågan är om det räcker. Posten meddelar att man måste sänka kostnaderna med minst 150–200 miljoner euro under de tre kommande åren.

Risken att postslakten fortsätter är uppenbar, postplågan blir bara värre.

Man tänker visserligen också öppna nya serviceställen, men de drivs av samarbetspartners eller fungerar med självbetjäning.

Det är dit vi är på väg. Med digitaliseringen och den ökande mängden smarta postlådor som Posti placerar ut i tätorterna får vi i allt högre grad sköta våra postförsändelser själva.

Men vem ska sörja för att postservicen fungerar för dem som bor i skärgården och i glesbygden?

Här har nästa regering något att fundera på.

Hittills har politikerna bara suttit och tittat på när statsbolaget Posti kör ner postservicen i landet samtidigt som man plockar in miljonvinster på näthandeln och logistikverksamheten.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*