Postens drive

Nu har då något ljushuvud i postens tjänst kommit på den befängda iden om plusmärke. Förr skulle ett första klassens brev i princip vara framme följande dag. Andra klassens brev där portot var lite lägre fick ta 3–4 dar. Nu har posten lanserat ett plusmärke, som kostar 1,50 euro, som om man vill att brevet ska nå mottagaren på två dar, ska fästas på brevet.

Brevportot har redan blivit så dyrt så man inte kan tänka sig att betala dubbelt porto för att brevet ska komma fram två dagar snabbare.

För posten betyder det att brevmängden ytterligare minskar då företagen mer och mer skickar sina fakturor med e-post istället, vilket dessutom är mycket snabbare, billigare och säkrare än snigelposten. Det är bara synd att postens tjänstemän inte ser helheten dvs. att posten på landsbygden även sköter utdelningen av dagstidningar.

Yngve Lindqvist

Nagu

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*