Österlånggatan får äntligen cykelväg och de överdimensionerade körfilerna går till historien

Bilväg
Körfilerna ska bli normalbreda och cykelfilar ska märkas ut på båda sidor av bilvägen. ÅU-foto

Det ska byggas cykelfil på Österlånggatan på sträckan mellan Nylandsgatan och Brunnsgatan.

Stadsmiljönämnden röstade igenom förslaget på tisdagens möte. I förslaget till ändringar i trafikarrangemanget ingick att göra de överdimensionerade körfilerna smalare. Ställvis ryms det två bilar i bredd vilket skapar oklarheter i trafiken, särskilt där filerna på vissa ställen smalnar av igen.

Planen är att det ska komma cykelfiler i båda körriktningarna på Österlånggatan mellan Nylandsgatan och Brunnsgatan. På avsnittet mellan Brunnsgatan och Lemminkäinengatan planeras istället för cykelfiler på båda sidor av vägen, en cykelväg med trafik i båda riktningarna.

Parkeringsplatserna placeras mellan cykelfilen och trottoaren. De nuvarande sneda parkeringsplatserna tas bort och istället planeras parkeringsplatserna parallellt med trottoaren. Det totala antalet parkeringsplatser på avsnittet mellan Nylandsgatan och Brunnsgatan minskar med ungefär 10 platser. Men istället kommer det sju nya parkeringsplatser på Österlånggatan mellan Brunnsgatan och Lemminkäinengatan.

I föredragningen konstaterades att detta är första steget för att göra det lättare att cykla på Österlånggatan. Hela den två kilometer långa gatan skulle behöva ett ansiktslyft, men en mera omfattande sanering finns inte med i stadens investeringsprogram.

Karta
På avsnittet mellan Nylandsgatan och Brunnsgatan (blått sträck) planeras enkelriktade cykelfiler i båda körriktningarna. Mellan Brunnsgatan och Lemminkäinengatan (rött streck) byggs istället en bredare cykelväg med två körriktningar. Grafik: Emma Strömberg

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*