Om tidtabeller på vajerfärjorna

Först och främst vill jag korrigera Tapani Jaakkolas kommentar, i artikeln om tidtabeller på vajerfärjorna på svenska Yles hemsida, om att erfarenheter av färjtidtabeller i Egentliga Finland skulle vara goda och till gagn för invånarna. Under en tid på 1990-talet infördes tidtabeller på vajerfärjorna i bl.a. Houtskär och erfarenheterna var inte goda, tvärtom. Dåvarande vägverket konstaterade efter en tid att tidtabellen för Kivimofärjan bör slopas eftersom färjpasset, enligt citat ur ÅU i september 1996, är ett ”kommunikationernas hjärta i trakten, med tanke på att överfarten måste synkronisera med så många andra färjor och förbindelsebåtar i området.” Efter fortsatta protester från såväl kommun som invånare och företag beslöts från kommunikationsministeriets sida att även övriga vajerfärjors tidtabeller slopas och färjorna kör enligt behov, eftersom tidtabellerna gjorde mera skada än nytta för samhället. Situationen är densamma fortfarande idag, till och med så att befolkningens och företagens behov av smidiga transporter ökat. Vad gäller miljön så kör färjorna redan i dagsläget mera ekonomiskt och miljövänligare än tidigare.

Enligt lagen om trafiksystem och landsvägar är utgångsläget att en vajerfärja kör utan tidtabell, men NTM-centralen kan av trafikmässiga skäl införa tidtabell. Som jag tolkar det finns det inga trafikmässiga skäl för att införa tidtabell, eftersom trafiken fungerar bra utan tidtabeller. Dessutom ska NTM-centralen ge dem som tidtabellerna berör möjlighet att uttala sig i frågan, det kan inte skötas med en enkät på internet som ingen eller endast ett fåtal känner till.

Med dessa erfarenheter från tidigare och stadens negativa utlåtande i saken är det med bestörtning jag läser att planerna på tidtabeller fortfarande framskrider. Ja det får mig faktiskt att börja må illa. Hur kan det var så, att NTM-centralen som skall se till att det finns förutsättningar för att bo och verka här, med jämna mellanrum kommer med förslag (tidtabeller, indragen nattrafik, avgifter på förbindelsebåtar) som skulle dra mattan undan för dessa förutsättningar? Saker som tidigare i historien visat sig vara dåliga lösningar plockas med jämna mellanrum fram på nytt, endast med resultatet att framtidstron för ett liv i berörda bygder och tilliten till ifrågavarande myndigheter skadas. Finns faktiskt det inskrivet i NTM-centralens målsättningar?

Fabian Karlgren

Invånare i Mossala, Houtskär

2 Kommentarer

  1. Bra skrivet Fabbe! kan tilläga att tidtabeller inte skulle funka för våra skoltransporter som kommer olika tider varje dag, och redan är på gränsen till för långa enligt lagen, p.g.a tiden det tar!

  2. Understöder resonemanget till fullo och vill tillägga att eventuella tidtabeller också har inverkan på bland annat räddningsverket responstider. I vår glesbygd består räddningsverkets personal av lokala FBK krafter som således inte kan ta sig till respektive brandstation vid eventuella larm om förslaget genomförs i denna form.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*