Också i Åbo hoppas man på populära elsparkcyklar

Kvinna åker elsparkcykel.
Elsparkcyklarna påminner aningen om stadscyklar, men till skillnad från dem kan sparkcyklarna lämnas var som helst. Foto: Linnea de la Chapelle.

Uthyrning av elsparkcyklar inleddes i Helsingfors tidigare i våras – nu finns en förväntan om att fenomenet snart också kommer till Åbo.

Elsparkcyklar har blivit populära färdmedel i flera städer i Europa.

Sparkcyklarna, som hyrs ut av privata företag, påminner aningen om stadscyklar. Till skillnad från stadscyklarna har de däremot inga parkeringsställ utan kan parkeras var som helst.

Sparkcyklarna tas i användning genom att man registrerar sig på en mobilapp. Via appen kan man också på en karta se var närmaste sparkcykel finns.

Då man hyr en cykel betalar man en grundavgift och därefter betalar man enligt hur många minuter åkturen varar. Åldersgränsen för att använda sparkcyklarna, vars maxhastighet är 20 kilometer i timmen, är 18 år.

Något konkret datum för när elsparkcyklarna introduceras i Åbo finns ännu inte.

– Två företag har varit i kontakt med Åbo stad och visat intresse för att etablera sig här, men än så länge är allt ganska oklart, säger Stella Aaltonen, projektchef på Åbo stad.

Aaltonen understryker att det inte är staden som skaffar elsparkcyklar.

– Men vi samarbetar med företagen och kan tillsammans gå igenom gemensamma riktlinjer gällande till exempel säkerhet när det blir aktuellt.

Elsparkcyklarna som hyrs ut i Helsingfors tillhör företagen Voi och Tier. Båda företagen söker nu personal till Åbo, men vill än så länge inte ge ut någon information.

– Vi har planer på att utvidga vår verksamhet till flera städer runtom i Europa, också i Finland, kommenterar Kristina Nilsson, PR-chef på Voi.

När företaget kommer till Åbo är ännu oklart, men målet är att få elsparkcyklar hit redan i sommar. Närmare detaljer, som till exempel hur många sparkcyklar det skulle vara frågan om, berättar företaget inte.

Elsparkcyklarna får också kritik

Elsparkcykelföretagen har inom en kort tid blivit allt fler i Europa. Samtidigt har vissa städer som till exempel Köpenhamn börjat införa strängare reglering gällande sparkcyklarna eftersom invånarna varit missnöjda.

Kritiken har bland annat handlat om att cyklarna parkeras och lämnas mitt på gångbanor, samt att de utgör en fara i trafiken.

Dessutom har det på senaste tiden varit mycket tal om sparkcyklarnas hållbarhet. Sparkcyklarna marknadsförs som ett miljövänligt färdmedel, men deras livslängd är kort och de går ofta sönder efter endast ett par månader.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*