Nu tar byggandet av Logomobron ny fart – oklart om den uppdaterade budgeten håller

Arbetet med att lyfta de första bropelarna på plats startade på tisdagen. Foto: J-O Edberg

Byggandet av den omdiskuterade Logomobron i Åbo har nu återupptagits efter en längre tids paus.

Den här veckan lyfts de första av brons fem bropelare på plats. Pelarna som är konstruerade i stål monteras ovanpå brons betongfundament som byggdes redan i fjol.

Fundamenten har legat inpaketerade i plast i väntan på att brobygget ska återupptas.

Illustration över Logomobron. Trappgångar byggs från bron ner till perongerna i mitten med tanke på det planerade resecentret. I förgrunden ses Bangårdsgatan. Bild: Åbo stad

Brister i den tekniska planeringen har gjort att brobygget har försenats och blivit dyrare än planerat.

Den ursprungliga offerten på 8,5 miljoner euro har justerats uppåt i flera repriser. Det senaste budet ligger på knappt 13,5 miljoner.

I den summan ingår 1,5 miljoner i planeringskostnader, kostnader som inte fanns med i offerten på 8,5 miljoner.

Brons betongfundament görs i ordning. Foto: J-O Edberg

Ingen vågar ännu med säkerhet säga om den kostnadskalkylen håller efter att man gjort nya hållfasthetsberäkningar gällande materialet och själva bron.

Staden har kallat in utomstående expertis som granskat och kompletterat entreprenörens beräkningar.

– Brons unika konstruktion har gjort att man från början beräknat hållfastheten och mängden stål som behövs i underkant, säger byggnadschef Kimmo Suonpää vid Åbo stad.

Suonpää ansvarar för byggnadsprojektet för byggherren Åbo stads räkning.

Han säger att de nya hållfasthetsberäkningarna har resulterat i att det går åt 20 procent mera stål än vad som beräknats från början för att brons konstruktion ska vara tillräckligt hållfast.

– I mängd betyder det cirka 200 ton mera stål, säger Suonpää.

Fogarna i brons stålkonstruktioner slipas jämna innan lyftet. Foto: J-O Edberg

Brobyggets olika arbetsmoment har konkurrensutsatts och lagts ut på entreprenad till olika entreprenörer.

Nu är bropelarnas stålkonstruktioner tillverkade och färdiga att monteras på plats.

Pelarna och stålbalkarna som själva bron ska fästas i ska vara färdigt monterade om två veckor.

Bron sedd i riktning från Bangårdsgatan mot Logomo. Bild: Åbo stad

Själva brospannet för den 140 meter långa bron tillverkas som bäst. Spannet levereras i fyra delar.

Men det är i det här skedet oklart när leveransen sker.

– Tidtabellen är öppen ännu. Också frågan om brons kostnader är öppen. Mycket beror nu på vad de beställda materialen kostar och hur tidtabellen för leveranserna ser ut. Vi utreder som bäst de här frågorna. I början av maj vet vi mera exakt hur det går med tidtabellen och kostnaderna, säger Suonpää.

Logomobron skulle ursprungligen stå klar i slutet av 2018.

Senaste budet är att bron står klar i slutet av november i år.

Illustration av bron kvällsbelysning. Bild: Åbo stad

Logomobron

Byggs över Åbo bangård mellan Bangårdsgatan och Logomo.

Är 140 meter lång och 6 meter bred.

Bropelarnas eller brotornens högsta höjd är 19 meter.

Brospannet som fotgängarna promenerar på ligger sju meter ovanför marknivån.

Brons väggar och tak byggs i glas, ytan är 2 300 kvadratmeter stor.

Trappgångar byggs från bron ner till perrongerna med tanke på det planerade resecentret vid bangården.

Hissar byggs i brons båda ändor.

Brotornen får en fasad i aluminiumkomposit, de fem tornen bildar tillsammans en 3 300 kvadratmeter stor fasadyta.

Byggmaterialet som går åt till att bygga bron omfattar 870 kubikmeter betong, 1 067 124 kilogram stål, eller drygt tusen ton. Av den mängden är 93 ton rostfritt stål.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*