Nej till spårvagn

Fullmäktige i Åbo diskuterade på måndagen stadsdirektörens förslag till en vidare utredning om byggande av ett spårvagnsnät.

Att bygga den första linjen från Reso till Kråkkärret skulle kosta 333 miljoner euro och de andra, det vill säga linjerna 2,3 och 4 hela 700 miljoner. Utöver dessa summor kommer kostnaderna för själva vagnarna, som för den första linjen skulle kosta ca 50 miljoner euro.

Stadsdirektören motiverar sitt förslag med en kommande positiv befolkningsutveckling, miljöaspekter och med att Åbos dragningskraft skulle öka om man hade spårvagnar.

Jag köper miljöaspekten, som dock kan åtgärdas med eldrivna bussar och med tiden nya teknologier.

Vi fick också höra om att staden är mån om god service och har beredskap att investera i service.

Hur ska detta gå ihop med stadens ekonomi? Stadens skulder uppgår till ca 760 miljoner euro, hela koncernens till 1,4 miljarder. Åbo har en lång lista över daghem och skolor som ska byggas och förslag om bl.a. nytt konserthus.

Braheskolan, den nya svenska skolan, fick ingen gymnastiksal. Den ströks eftersom den skulle ha kostat för mycket.

Den nya finska skolan på Hirvensalo, Särkilahtiskolan, fick ingen idrottsplan. Den ströks eftersom den skulle ha blivit för dyr.

Min, och mångens annan tolkning är, att om ett av stadsdirektören förespråkat spårvagnsnät och en av henne föreslagen omfattande utredning om detta görs, är det ett ställningstagande för spårvagn.

Vi behöver ingen sådan utredning. Vi behöver investeringar som ger god och bättre service än idag åt alla stadsbor.

 

Ulla Achrén.
Medlem av stadsfullmäktige,
Riksdagsvalskandidat, SFP

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*