Förflytta dig till innehållet

Myndighet: Olyckskorsningen i Raseborg bör stängas omedelbart

Olycksplatsen i Skogby.


.
Skogby plankorsning i Raseborg, mellan Ekenäs och Hangö, ska stängas omedelbart för trafik tills förhållandena har förbättrats, rekommenderar Olycksutredningscentralen.
I slutet av oktober dog fyra personer där i samband med att ett tåg och ett fordon från Nylands brigad krockade.
Olycksutredningscentralens utredare upptäckte vid platsundersökningen att plankorsningen i Skogby är synnerligen farlig.
Man konstaterar bland annat att infallsvinkeln mellan vägen och tågbanan bara är 43 grader. Enligt de bantekniska bestämmelserna ska vinkeln vara minst 58,5 grader, men i allmänhet 72–90 grader.
Man noterar också att sikten till höger mot Karis och olyckstågets ankomstriktning ändras närmare plankorsningen.
– Åtta meter före den yttre rälsen är frisiktsområden 480 meter vid ankomst till plankorsningen österifrån mot riksväg 25. På platsen är den högsta hastigheten för tåg 120 km/h. Enligt frisiktsförordningen är den största tillåtna hastigheten motsvarande 480 meter 80 km/h för tåg och det frisiktsområde som motsvarar 120 km/h är 720 meter.
– Dessutom gör närheten av riksvägen, 47 meter från plankorsningen, det svårare att korsa plankorsningen, konstaterar centralen och sammanfattar:
– Ovan nämnda omständigheter orsakar en stor olycksrisk, och därför ska åtgärder som förbättrar säkerheten vidtas i plankorsningen. Tills det att omständigheterna i plankorsningen har förbättrats ska plankorsningen stängas för trafik för att inga nya olyckor ska inträffa.

Olycksplatsen i Skogby. Foto: Stefan Holmström/ÅU


Uppdaterat kl. 16.11: Det handlar om en rekommendation.
LÄS OCKSÅ:
Ledaren: Mörkret i Skogby (27.10.17)
Pargasbeväring: Vardagen har återvänt till Dragsvik (4.11.17)
Fyra personer omkom i tågolyckan i Raseborg (26.10.17)
Föraren i Skogbyolyckan friad på alla punkter – Rätten: Det var omöjligt för honom att se rälsbussen i tid

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter