Muminvärlden är årets företag i Egentliga Finland — temaparken i Nådendal lockar alltjämt besökare från hela världen

Ida-Maria Lohikoski, Jarkko Kuitunen, Tomi Lohikoski och Mira Aunio i Muminvärldens kontor. Foto: J-O Edberg

I Muminvärlden har dammet efter årets besökssäsong knappt hunnit lägga sig innan det är dags att fokusera på nästa år.

Företagets personal jobbar redan för fullt med förberedelserna inför nästa säsong.

– Varje säsong är ett nytt projekt som kräver sina satsningar, inte minst när det gäller rekryteringen av personal till temaparken, säger Tomi Lohikoski, vd i företaget Muumimaailma Oy.

Företaget som utsetts till årets företag i Egentliga Finland av företagarorganisationen Egentliga Finlands företagare har en lyckad säsong bakom sig.

Enligt Lohikoski är säsongen en av de bästa genom åren.

Muminvärlden hade i år 200 000 besökare, en ökning med 18 procent jämfört med året innan.

Omsättningen väntas stiga till 7,4 miljoner euro mot 6,5 miljoner i fjol.

– Fjolåret var visserligen ett sämre år då den ihållande högsommarvärmen drog ner antalet besökare. Men jämfört med tidigare år var årets säsong ändå mycket bra, den överträffade våra förväntningar, säger Lohikoski.

Ekonomin är också i gott skick. Företaget har de senaste åren visat ett positivt resultat.

 

Muminvärldens kontor finns i det här huset vid Kaivokatu 5 i Nådendal.

Utmärkelsen kom ändå som en överraskning.

– Det är många företag i turismbranschen som klarat sig bra. Med tanke på det är vi glada och tacksamma för utmärkelsen. Det känns bra att få uppskattning för de vi gör, säger Lohikoski.

Muminvärldens temapark på ön Kailo lockar fortsättningsvis besökare från hela världen.

Cirka 25 procent av besökarna kommer från utlandet. I år köptes biljetter till temaparken i 70 länder via företagets webbutik.

Flest besökare kommer från Sverige, Estland, Ryssland och Japan.

Enbart från Japan kommer årligen 9000 besökare.

– Mumintrollen har alltid varit populära i Japan. Men nu har också andra asiatiska länder fått upp ögonen för oss. Vi har fått fler besökare från Kina, Taiwan och Sydkorea, säger Lohikoski.

Snusmumriken har ett eget hörn i kontorshusets sommarcafé. Foto: J-O Edberg

Muminvärlden är som sagt vida känt både hemma och utomlands, men få känner till företaget bakom temaparken.

– Folk brukar fråga mig vad jag gör om vintrarna, många tror att vi jobbar bara om somrarna, säger Nådendalsbon Lohikoski.

Lohikoski som talar båda inhemska språken flytande har varit med ända sedan starten 1993 då Muminvärlden öppnade.

Han började som förman och avancerade senare till operativ chef 1998.

Sedan 2007 är Lohikoski verkställande direktör i Muumimaailma som är ett familjeföretag grundat av företagaren Dennis Livson.

Livson (1946–2013) var med och skapade den animerade Muminserien som gjordes på 1980-talet och är mannen bakom Muminvärlden.

I dag ägs företaget av Livsons barn Ted, Tim och Shani Livson.

Tomi Lohikoski framför porten till Muminvärlden. Foto: J-O Edberg

Verksamheten rullar året om. Utöver sommarmånaderna är temaparken numera också öppen på hösten under skolornas höstlov och på vintern under sportlovet.

Tolv heltidsanställda jobbar i företaget som har sitt kontor på Kaivokatu 5 i Nådendal.

Kontoret är inhyst i ett gammalt karaktärshus i två våningar byggt i början på sekelskiftet. I det rosafärgade huset finns också ett café och en muminutställning som är öppna sommartid.

Under sommarmånaderna mångfaldigas personalen, då sysselsätter Muminvärlden 200 säsongsanställda.

Cirka hälften av dem måste nyrekryteras varje år. Resten är sådana som återvänder för att jobba en ny säsong.

– En del trivs så bra att de stannar i flera säsonger. Vi har folk som jobbat i över tio säsonger hos oss, säger Lohikoski.

I Muminvärlden förbereds redan vintern. Ved behövs till trollvinterns evenemang i februari. Foto: J-O Edberg

Han är nöjd över att han fått möjligheten att utveckla Muminvärlden i Dennis Livsons anda.

Livson ville inte att Muminvärlden skulle vara är en renodlad nöjespark med gungor och karuseller. Han ville i stället erbjuda barnen en temapark med sagor och äventyr utgående från Tove Janssons muminfigurer.

– Jag är glad över att jag fått vara med och skapa upplevelser för barnen i den här andan, säger Lohikoski.

Han vill fortsätta att utveckla temaparken och hoppas att den kan växa i fortsättningen.

En detaljplaneändring som möjliggör en utvidgning på Kailos norra sida är på gång.

Godkänns förslaget kan temaparkens nuvarande markyta på 4,2 hektar utvidgas till 5,7 hektar. Planen tillåter också en 1 500 kvadratmeter stor byggnadsrätt.

Frågan väntar på ett beslut i stadsstyrelsen.

Utöver planerna i Nådendal har bolaget bakom Muminvärlden också planer på att öppna en temapark i Karlstad i Sverige.

Planerna har stött på stort motstånd från invånarna och det oklart om politikerna ger grönt ljus för projektet

– Godkänns planerna räknar vi med att det blir besvär, säger Lohikoski, som trots allt hoppas på ett positivt beslut för temaparken.

Går planerna i lås blir temaparken i Karlstad den första Muminvärlden utanför Finlands gränser. Temaparken i Karlstad blir också större än den i Nådendal.

 

Muminvärlden

Startades 1993 av Dennis Livson.

Sysselsätter 12 anställda året om och cirka 200 säsonganställda.

Omsätter 7,4 miljoner euro.

Ägs av Dennis Livsons barn Ted, Tim och Shani Livson.

Läs också:

Ben Lindström är Årets företagare på Kimitoön — Ser personalen som sin största tillgång

Propelleraxelsystem blev Mepratuotes hit — i dag är det prisade Åboföretaget bland de största leverantörerna i landet av propelleraxelsystem

Årets Pargasföretag avverkar skog med hänsyn till miljön

Jyrki Hakkarainens budskap till regeringen: Arbetsplatserna blir fler då man lyssnar till företagarna

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*