”Mitt tips att småningom hitta en väg till ett hälsosammare liv är att hitta dina svagheter i din vardag”

 

Då var det dags igen för att komma i form och börja leva hälsosamt, det där som man lovar sig själv varje årsskifte.

Marknadsföringen kring dieter och motionsprogram exploderar i januari månad, så även konsumtionen av gymkort.

Då vi kommer in i mars månad börjar det bli lugnt på gymmen och sen inför sommaren, i maj månad, blir det rusning igen för att snabbt komma i form till sommaren.

Men finns det ett sätt att hålla formen genom hela året, eller snarare i flera år, nej hela livet?

Så att vi inte på nyårsafton efter sista skumpaglaset intalar oss själva att ”nu räcker det, nu ska jag komma i form!”.

Visst finns det sätt, och inte bara ett! Vi måste börja med att fråga oss själva om en tre veckor lång snabbdiet är lönsam i det långa loppet?

Ska vi hela livet ut dieta? Nej.

På nätet har vi all den information vi behöver för att vara och förbli hälsosamma och vi har en massa appar på telefonen som hjälper oss på traven.

Men trots den stora mängden information som vi har till hands helt gratis är det ändå svårt att upprätthålla en sund och hälsosam levnadsstil.

Varför?

Det första misstaget vi gör med att göra en livsstilsförändring är att allt, från matvanor och kost till sömnrutin, ska förändras på en gång.

Det lyckas sällan i det långa loppet.

Det finns tider och rutiner som är svåra att anpassa till en ny livsstil.

Småbarn, skiftesarbete, oregelbundna arbetstider är bara några exempel på orsaker till varför det kan bli en börda till försök att hålla en strikt diet och träningsrutin.

Mitt tips att småningom hitta en väg till ett hälsosammare liv är att hitta dina svagheter i din vardag.

När blir du trött?

Vad gör du istället för tränar en timme?

Kan du ersätta munken under kaffepausen med en frukt?

För att vår ämnesomsättning ska fungera optimalt borde vi dricka minst 2 liter vatten i dygnet.

Speciellt på morgonen borde vi starta dagen med att dricka ett stort glas vatten innan frukost.

Min pt-kund hade svårigheter med att komma ihåg vattendrickandet på morgonen.

Då gällde det för honom att hitta ett tillfälle under morgonen där vattendrickandet blir en naturlig sak.

Lösningen var under tandborstningen!

Ett vattenglas bredvid tandborsten gjorde att min kund varje morgon i samband med att borsta tänderna drack ett stort glas vatten.

Med andra ord, börja med små och enkla förändringar i vardagen.

Träning då?

Hur mycket ska man träna?

Och vad ska man träna?

I mitt arbete som personlig tränare anser jag att det viktigaste med träningen är glädjen.

Som barn tränade man den idrottsgrenen man tyckte bäst om och trivdes med.

Varför skulle det vara annorlunda som vuxen?

Ett träningsprogram får inte kännas som ett ”måste”. Det gäller att prova sig fram för att hitta en motionsgren som är rolig och som passar in i vardagen.

Genom målmedveten träning är motivation a och o.

Men håll ribban lågt!

Om målet är att springa ett halvmaratonlopp om ett halvt år och man senast sprungit en längre sträcka då man gick i högstadiet är möjligheterna för att lyckas upprätthålla motivationen svag.

För att summera; hitta dina svagheter i vardagen gällande kosten, kan jag ersätta något i min vardag med träning, satsa på ett livslångt förhållande till hälsosam livsstil och hitta glädje i det.

Joan Keihäs
Lärare, personlig tränare och fitnessidrottare
Åbo/Pargas

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*