Med tåget mot framtiden

Nicke Wulffs, Ulla Achréns och Ida Schaumans insändare om ”entimmeståget” (13.6) kräver några kommentarer. Jag är en varm vän av rälsbundna trafiklösningar, men också av rationella diskussioner och relevanta argument med närkontakt till verkligheten.

De tre SFP:arna skriver att den planerade banan ”skulle medföra otroliga möjligheter för hela södra Finland” och ha en ”enormt positiv inverkan på hela södra Finland”. Det är förvisso bra om samhällsinsatser är till gagn för många och inte bara få. Men det är inte bra att överdriva. Helsingfors stadsledning har antytt att staden är mera intresserad av nya förbindelser norrut än västerut. Och vad invånarna i södra Finland öster om huvudstaden skulle ha för nytta av banan är oklart.

Trion skriver också att ”Entimmeståget [..] skapar ett pendlingsområde i hela sydvästra Finland för 1,5 miljoner människor”. Nej, det gör det inte. Det ”entimmeståg” insändarskribenterna talar om stannar inte mellan Kuppis och Böle och är till föga nytta för alla dem som bor S:t Karins och Esbo och där emellan. Det planeras för all del också för ett något långsammare tåg som stannar på mellanstationerna, men det kommer inte förbättra pendlingen för dem som bor där speciellt mycket.

Insändarskribenterna ser inte att det skulle finnas motsättningar mellan den planerade snabba järnvägen och Kustbanan. De finns. Trafikledsverket sticker inte under stol med att så är fallet. Ur en finlandssvensk synpunkt är det speciellt kritiskt att förbindelsen mellan Åboland och Västnyland skulle försämras. Det är inte den vägen vi som talar för finlandssvensk sammanhållning bör vandra.

Med en lite olycklig formulering misstänker de tre Åbo-SFP:arna att de som motsätter sig ”entimmeståget” inte ”bekantat sig med detta banprojekt överhuvudtaget”. Av insändaren kan man lätt få uppfattningen att det möjligen är precis tvärtom, att de tre bara har läst landskapsförbundets lobbingsajt. Det finns massor av relevant material att ta del av, såväl partsinlagor som myndigheternas information. En del av dem är för all del inte så lättillgänglig. De mera avgörande siffrorna kommer i alla fall i höst när det är meningen att Trafikledsverket ska lägga fram sin samhällsekonomiska analys. Kustbanan kommer då uppenbarligen att vara beräkningsalternativet; i sitt nuvarande skick som ett 0-alternativ och i förbättrat skick som 0+.

Järnvägar kräver mycket stora investeringar. Hur de än finansieras är det skattebetalarna och brukarna som i sista hand står för resurserna. Det är därför synnerligen viktigt att besluten fattas rationellt. Det är fråga om våra gemensamma pengar.

Om Åbofullmäktiges SFP-grupp så önskar ställer jag gärna upp med bakgrundsinformation. Men det finns nog också sakkunniga inom partiet. Vid lobbarmötet för Kustbanan i tisdags höll flera riksdagsmän anföranden. SFP:s Anders Adlercreutz var den klart bäst pålästa.
En annan intressant möjlighet vore att ordna ett diskussionsmöte där alla de politiska grupperingar som har svensk verksamhet i Åbo skulle ställa upp. Vem tar initiativet? Jag kommer gärna.

Jan-Erik Wiik

Åbo och Hyvinge

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*