Förflytta dig till innehållet

Mångsidig kattbalett visar upp hela Arkipelags repertoar

Hankatten James (Anders Rahijärvi) bestämmer sig för att han trots allt vill vara med i Liisas (Nea Meyn) och Alexandras (Ottilia Wallin) kattbalett. Foto: Milla Rauma/Musikinstitutet Arkipelag


Replikerna må vara få, men uttrycken är många. Det är dansen och rörelsen som regerar – tillsammans med musiken – då Musikinstitutet Arkipelags elever sätter upp dansföreställningen Making of Catballet i kultursalen i PIUG.
Trångt om saligheten blir det också, då drygt 100 dansare i alla åldrar samsas om scenutrymmet tillsammans med musiker. Vissa till och med kombinerar de båda rollerna samtidigt, som Wilma Kurvinen i föreställningens grande finale Skärgårdens kattbalett. Där både dansar hon och spelar violin samtidigt.
Musikstycket i finalen är enkom komponerat för den här föreställningen av pianoläraren Henna Linko. Hon har också tonsatt låten ”Du lilla katt”, där Rebecca Nyberg från Sydkustens ordkonstskola skrivit texten.

Making of Catballet

  • Premiär 21.5.
  • Dans- och musikshowen ges totalt fem gånger fram till lördagen den 25 maj. Samtliga föreställningar är slutsålda och har kölista.
  • Baserar sig på Olli Kuusistos barnbok ”Skärgårdens kattbalett” som utkom i januari.
  • Har anpassats till teaterform av lärare och elever vid musikinstitutet.
  • Ges med två olika ensembler, sammanlagt närmare 250 musikinstutelever – både barn, unga och vuxna – deltar i olika roller i produktionen.
  • Speltid: cirka 2 timmar 15 minuter inklusive paus.
  • Musikinstitutet arkipelag har samarbetat med Konstskolan Pictura, Åbolands teaterskola samt Sydkustens ordkonstskola.
  • Produktionen har fått understöd av Svenska Kulturfonden samt stiftelsen Martha och Albin Löfgrens kulturfond.

Följer med hela processen

Handlingen utspelar sig på det fiktiva konstinstitutet Parmjau-akademin, där katterna studerar olika konstformer. Huvudrollskatterna Alexandra (Ottilia Wallin) och Liisa (Nea Meyn) bestämmer sig för att uppföra en egen kattbalett i skärgården och beger sig på jakt efter dansare, kompositörer, musiker, scenografer… ja, alla tänkbara personer – förlåt, katter – till de olika rollerna i en sådan produktion.

Katterna på Parmjau-akademin tränar intensivt inför kattbalettens premiär. Foto: Milla Rauma/Musikinstitutet Arkipelag


I föreställningen får publiken ta del av såväl rekrytering, provdanser, visioner, rivalitet, planering, övningar och generalrepetition innan det blir dags för självaste premiären.
Att ha hunnit bläddra i Olli Kuusistos originalverk ”Skärgårdens kattbalett” (finns både på svenska och på finska), är ingen förutsättning för att kunna njuta av föreställningen som nog bärs fram av skickliga dansare och musiker, men knappast skadar det heller att känna till berättelsen som ligger bakom.
En liten kärlekshistoria mellan James (Anders Rahijärvi) och Amira (Hilla Pennanen) finns förstås med i handlingen som sig bör, men här är det – självklart – dansen och musiken som är i fokus.

Spindeln i nätet

Det är dansläraren Solveig Ekholm, dotter till författaren, som hållit i trådarna för hela paketet och gjort det med bravur. De olika gruppernas lärare har stått för koreografierna till danserna, där de yngsta deltagarna är långt under skolåldern och de äldsta med i vuxendansgrupperna. Dansare både från Pargas och från S:t Karins medverkar i föreställningen.
Banden Lost in Pargas och Sea of Sound turas om att spela tillsammans med pianoeleverna Marina Johansson och Ronja Katajamäki.

Teknikstrul reddes ut

Under premiären i tisdags hade man dessvärre några tekniska missöden med mikrofoner som inte fungerade riktigt som de skulle, men trots problemen skötte sig Emmastiina Sainio alldeles utmärkt i ”Umbrella”, där hon både sjöng och dansade med en litet annan mikrofonriggning än det ursprungligen var tänkt.
Det uppstod ingen som helst panik och efter mikrofonbytet gick det bättre än bra, men tyvärr råkade också Emma Vahtola senare ut för liknande problem i låten ”Girl on Fire” senare i föreställningen.

Höga kast i pausen

I pausen fick publiken sträcka på benen till idrottshallens läktare, där Arkipelags grupper i rytmisk gymnastik övade höga kast och stod för en fartfylld show innan det blev dags för pausserveringen.

Mångsidigt kultursamarbete

Konstskolan Pictura har stått för stora delar av scenografin och dessutom är foajén och caféet utsmyckade med konstverk som gjorts under vårterminen i konstskolan. Också läktaren är utsmyckad med katter!

Konstskolan Picturas elever har stått för det mesta i rekvisitaväg och dekorerat caféet. Foto: Mikael Heinrichs


Föreställningen är med andra ord summan av ett verkligt mångsidigt samarbete mellan de olika kulturskolorna i Pargas – och det är verkligen synd att man ger endast fem föreställningar av ”Making of Catballet”. Det här är garanterat en föreställning som skulle förtjäna en större publik än man får in i kultursalen på dessa fem gånger.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter