Förflytta dig till innehållet

Mäklarföretaget Bo växer så det knakar

Paren Anna Ritakallio-Mäkelä och Tuomas Mäkelä och Anssi och Sirena Kiviranta driver företaget Bo sedan 2015. Foto: J-O Edberg


Solen skiner in i fastighetsmäklarföretagets Bos nya kontor på Västra strandgatan i Åbo.
Åbokontoret har nyligen flyttat från andra sidan Aura å till ljusa och rymliga lokaler på Västra strandgatan 53 med vacker utsikt över ån.
I kontoret står paren Tuomas Mäkelä och Anna Ritakallio-Mäkelä, Anssi och Sirena Kiviranta och skiner i kapp med solen.
De är företagets grundare och ägare och har all anledning att vara nöjda. Företaget växer så det knakar.
– Vi har bra flyt, vi nyrekryterar och öppnar fler kontor, säger Sirena Kiviranta.
Tio mäklare har rekryterats till kontoret i Åbo där företaget nu förfogar över 300 kvadratmeter stora lokaler i tre våningar. Drygt 30 anställda jobbar i kontoret.

Fyra nya kontor har öppnats i år

Åboföretaget expanderar kraftigt och i snabb takt.
Sedan starten 2015 har Bo vuxit från ett team på tio personer till 150 anställda i dag med kontor på sju orter.
Bara i år har fyra kontor öppnats, det fjärde öppnades i veckan i Borgå.
Ytterligare två kontor öppnar i början av nästa år i Vanda och i Jyväskylä.
Tillväxten är hisnande. Omsättningen har skjutit i höjden från 1,3 miljoner första året till 15 miljoner euro i år.
I somras utsågs Bo till årets tillväxtföretag i västra Finland av Kauppalehti.
Fastighetsförmedlingsföretaget har också fått utmärkelsen Design from Finland för sina satsningar på inredning och styling av bostäder som är till salu.

Bos Åbokontor finns i den röda tegelbyggnaden på Västra strandgatan 53.


Utöver stylingen, som ingår i förmedlingsuppdraget, har Bo en inredningsblogg på sin webbsajt. Bloggen har en halv miljon följare.
Dessutom ger man ut en tidning om boende och inredning som utkommer tre gånger om året.
– Vi gör allt själva, säger Kiviranta.
Utöver mäklarna jobbar inredare, fotografer, grafiker och marknadsförare i företaget.
Bo var bland de första i mäklarbranschen som satsade på marknadsföring av bostäder i sociala medier. Det är också företagets trumfkort i konkurrensen om kunderna.
– Vi finns på de flesta sociala medier, allt från Facebook, Instagram och Twitter till Pinterest och Youtube, säger Tuomas Mäkelä, som är vd i företaget.
Men bostäderna marknadsförs också i traditionella medier som tidningar.
Marknadsföringen i sociala medier har väckt stort intresse redan från början.
– Strax efter starten fick vi 20 000 följare på Facebook. Det är fler än vad övriga mäklarföretag hade tillsammans, säger Anssi Kiviranta.
Nu har konkurrenterna tagit efter och också börjat satsa på sociala medier.

Vill erbjuda kunderna de bästa verktygen

Bos koncept går ut på att erbjuda kunderna de bästa verktygen vid försäljningen av en bostad.
Nyckelorden är professionalism, kvalitet, hemtrevnad och trivsel.
– Vi har duktiga inredare och fotografer och yrkeserfarna mäklare, säger Sirena Kiviranta.
Hon tror inte på konceptet med digital bostadsförmedling där allt utom visningen sköts digitalt via nätet.
Säljaren sköter själv visningen av bostaden och behöver inte betala någon förmedlingsavgift.
Kiviranta är skeptisk.
– Det är inte säkert att man vinner på en sådan affär. Men stylar man lägenheten får man garanterat ett högre pris för den, säger hon.
Tuomas Mäkelä instämmer.
– Prisskillnaden är stor, den kan vara flera tusen euro. Det gör att man kan förlora i slutändan trots att man inte betalar någon mäklaravgift, säger Mäkelä.

Personalen i Åbo har nyligen flyttat in i nya kontorslokaler på Västra strandgatan. Foto: J-O Edberg


Den kraftiga tillväxten i företaget har gjort att Bo på kort tid seglat förbi många konkurrenter och blivit en storspelare på bostadsmarknaden.
I år har företaget förmedlat bostäder till ett värde av 100 miljoner euro enbart i Åbo.
– I Tammerfors har vi sålt för 110 miljoner, men där är bostäderna också dyrare än i Åbo, säger Sirena Kiviranta.
Vad är hemligheten bakom framgången?
– Vi har ett bra koncept och duktiga och effektiva mäklare, säger Kiviranta.
En annan fördel är företagets slimmade organisation med lägre kostnader som följd.
– Vi kan reagera snabbt jämfört med de stora företagen i branschen. Våra försäljningstider är också betydligt kortare än konkurrenternas. Vi gör snabba affärer och deg gör att företaget har ett bra kassaflöde, säger Mäkelä.
Avsikten är att fortsätta växa. Målet att omsättningen nästa år ökar till 25 miljoner euro.
Fler nyrekryteringar och kontor ingår i planerna. Men man vill ännu inte avslöja i vilken riktning expanderingen sker.
I fråga om nyrekryteringarna är man mera öppen.
Företaget har för tillfället 110 fastighetsmäklare. De är dubbelt så många som i fjol.
Takten är den samma nästa år.
– Målet är att vi ska ha 220 mäklare nästa år, säger Mäkelä.
Företagets ledning tänker dessutom satsa mera på produktutveckling.
– Det här gör att vi behöver en ny vd, säger Mäkelä.

Bo Family Group

  • Grundat 2015 i Åbo.
  • Förmedlar bostäder i Åbo, Helsingfors, Esbo, Borgå, Tammerfors, Lahtis och Uleåborg, från början av nästa år också i Vanda och Jyväskylä.
  • Koncernen består av flera dotterbolag som driver kontor runtom i landet.
  • Omsätter 15 miljoner euro.
  • Sysselsätter 150 anställda.
  • Ägs av Tuomas Mäkelä och Anna Ritakallio-Mäkelä, Anssi och Sirena Kiviranta.

 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter