Långa fordon får familjeföretag i Vahto att investera i produktionshall, stor svetsrobot och en ny serviceenhet


Produktionsansvariga Joni Andersson, VAK:s grundare Lassi Virtanen, vd Ilpo Korhonen och försäljningschef Jarmo Laine presenterade VAK:s investeringar och planer på tisdagen. Foto: Stefan Holmström
Företaget VAK i Vahto, som tillverkar långtradarsläp, bygger en helt ny serviceenhet vid Åbo omfartsväg. Den nya enheten, i området Länsi-Avanti i Lundo, kostar 8 miljoner euro.
Orsaken till tillväxten är de nya reglerna för hur långa fordonskombinationer får vara i Finland. VAK var med då Kommunikationsministeriet beredde förordningen som tillåter 35,5 meter långa HCT-högkapacitetsfordon.
– Målet med dem är att nå besparingar och miljövänligare verksamhet, säger vd Ilpo Korhonen.
VAK har redan byggt sextio extra långa fordon som de senaste åren har testats av olika företag, med specialtillstånd
VAK räknar med att anställa 15–20 personer till den nya enheten i Lundo. Rekryteringen och fortbildningen börjar i vår.
Företaget har sedan tidigare en serviceenhet i Åbo hamn. Den ersätts av enheten i Lundo.
– Det är svårt att växa i hamnen. I Lundo finns dessutom redan en transportbranschkoncentration.
I Lundo finns VAK invid Åbo omfartsväg och nära både Kesko och Schenker, som använder VAK:s släpvagnar.

Företaget har både traditionella svetsare och en stor svetsrobot. Foto: Stefan Holmström
Familjeföretaget har också byggt en helt ny produktionshall i Vahto. Totalt räknar bolaget med att i år behöva 40 nya arbetare.
– Vi har i praktiken haft kontinuerlig rekrytering under hela 2018.
Bygget av de nya HCT-släpen har inte handlat om att förlänga gamla släp, säger Korhonen. VAK har fått ta fram nya lösningar för ramar, dörrar och lastrum.
– Det var också avsevärda utmaningar med att installera och sammankoppla el, bromsar och kameror, men vi tacklade dem.
Traditionella släp kan som snabbast bli klara på åtta veckor efter inlämnad order, i en hall där produktionen är så nära ”löpande band” man kan komma. De nya, längre fordonskombinationerna tar längre tid att bygga och behövde en ny hall.
Kärnan i verksamheten är att man tillverkar så mycket som möjligt själv.
– Vi utgår från att vi köper stål och formar det själv, säger Korhonen.
Denna klara-sig-själv-filosofi syns också i fabrikens eget kraftverk och återvinningssystem.

VAK:s nya svetsrobot kan bearbeta en hel släpvagnsram, säger bolagets grundare Lassi Virtanen. Foto: Stefan Holmström
Det har krävts en hel del investeringar. I den stora chassiverkstaden märks detta bland annat som hissen som tar in stora stålskivor från ett automatiskt lager och som svetsroboten som hanterar hela släpvagnsramar.
Två svetsare gör ett förarbete och så tar roboten över, målet är att fördubbla produktionen, säger produktionsansvariga Joni Andersson. Svetsroboten körs ännu in.
– Vi har två svetsare som fortbildats till programmerare, säger Andersson.
Det sägs att endast de som själv svetsat kan programmera en svetsrobot på rätt sätt.
Vahtobon Andersson har arbetat två år på VAK. Tidigare var han på Foxconn i Salo och sedan på HT Laser i S:t Karins, som underleverantör till VAK. Den vägen öppnades dörren till VAK.
– Nu har jag en och en halv kilometer till jobbet, vilket är lyx.

35,5 meter. Så långa får de vara. De nya bestämmelserna ger mer jobb för VAK i Vahto. Foto: Stefan Holmström
På gården står Keskos och Kaukokiitos extra långa långtradare, hitbackade av förare som vet hur man hanterar svängande bakhjul och hjulaxlar som kan lyftas upp.
– De nya fordonen utgör en betydande av vår fortsatta utveckling, säger vd Ilpo Korhonen.
Ute mellan fabrikshallarna är det svårt att föreställa sig hur det såg ut då Lassi Virtanen, i dag VAK:s styrelseordförande, startade företaget 1972.
Den lilla verkstaden låg vid vägen som går genom Vahto. Sedan 2015 finns en omfartsväg som går runt fabrikskomplexet. Ändå är det spel med centimetrar då de längsta släpvagnsramarna förs från en hall till en annan.
– Kanske det går att flytta vägen en gång till., säger Ilpo Korhonen skämtsamt.
Byggde första på begagnat chassi
Lassi Virtanen grundade Virtasen Autokoritehdas 1972. Han byggde första släpvagnen på ett begagnat underrede.
Först betjänade verkstaden lokala transportföretagare, senare började tillverkningen av specialsläp, bland annat för boskap och läskedrycker.
På 1980-talet vidareutvecklades släpvagnarna så att de kunde höjas, sänkas och tippas samt förses med tak som kunde öppnas. VAK har därefter fortsatt utveckla egna släpvagns- och lastlösningar.
VAK är en av Nordens mest betydande tillverkare av släp och övrigt materiel för den tunga trafiken. I Finland är VAK marknadsetta då det gäller lastutrymmen och släpvagnar. Koncernen sysselsätter 500 personer.
Källa: VAK
Läs mer här:
Kesko och Schenker har goda erfarenheter från test – ”superlångtradare” är ändå inte ändamålsenliga på alla rutter
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.