Kryssarna vid Åbovarvet byggs i allt snabbare takt tack vare nyinvesteringar och fler nyanställda

Med en knapptryckning i kontrollrummet startar varvets vd Jan Meyer och Neil Palomba, vd i Costa Cruises, produktionen av kryssaren Costa Toscana. Media och inbjudna gäster följer med proceduren på en tv-skärm Foto: J-O Edberg

Varvet i Åbo har fortsatt bra flyt. På tisdagen startade byggandet av Costa Cruises andra kryssningsfartyg.

Kryssaren ska heta Costa Toscana och är systerfartyg till Costa Smeralda som levereras i höst. Toscana levereras våren 2021.

Mellan dem hinner man leverera kryssningsfartyget Mardi Gras till det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line. Kryssaren som kölsträcktes i juni levereras i augusti nästa år.

Meyer Turkus vd Jan Meyer och Henrik Mantere, chef för varvets skrovproduktion, är nöjda över byggstarten. Foto: J-O Edberg

Varvets nyinvesteringar på 200 miljoner euro gör att man framöver kan bygga större fartyg och i snabbare takt. Orderböckerna är fyllda fram till 2025.

– I fortsättningen levererar vi en ny kryssare i stort sett var åttonde månad, säger projektchef Tom Degerman.

Utöver en ny och större varvskran har varvet investerat i en ny produktionslinje inom skrovproduktionen.

I investeringarna ingår fyra toppmoderna plasmaskärmaskiner som skär plåtar till skrovtillverkningen. Maskinerna är datorstyrda.

– Det här fördubblar vår produktionskapacitet och möjliggör en snabbare produktion, säger Henrik Mantere, som är chef för skrovproduktionen.

Första plåten har skurits till kryssningsfartyget Costa Toscana.

Nyinvesteringarna i enbart stålproduktionen överstiger 100 miljoner euro.

Den nya plasmaskäraren användes på tisdagen då den första plåten skars till nybygget Costa Toscana. Ett stort uppbåd av journalister, största delen var från Italien, följde med händelsen.

– Toscana är det första fartyget som byggs vid den nya produktionslinjen, säger varvets vd Jan Meyer.

Nyinvesteringarna gör det möjligt för varvet att utveckla produktionen och bygga moderna kryssningsfartyg i egen design.

– Men det här kräver noggrann planering och satsningar på design, säger Meyer.

Kryssningsfartygen utvecklas hela tiden och förses med nya finesser och attraktioner.

Det är bråttom vid varvet då produktionstakten ökar. På bilden ses Toscanas systerfartyg Costa Smeralda som levereras i oktober. Följande kryssare levereras på våren. Foto: J-O Edberg

Samtidigt som varvet investerar i nya produktionsanläggningar och it-system rekryterar man också fler anställda. Antalet nyanställda uppgår till cirka 200 om året. Också i år rekryteras 200 anställda.

– Varvet har för tillfället 2 000 anställda men vid behöver hela tiden mera kunnigt folk, säger Meyer.

En stor del rekryteras inom planering, projektering och design.

Nybygget Costa Toscana präglas av italiensk design, konst och kultur. Tekniskt utrustas fartyget med det senaste inom grön teknologi.

Liksom systerfartyget Smeralda drivs Toscana med flytande naturgas, eller LNG.

Neil Palomba, vd i Costa Cruises, ser LNG som en banbrytande innovation i kryssningsbranschen som minskar utsläppen.

Han säger att nybyggena blir Costa Cruises flaggskepp som höjer standaren på rederiets flotta.

– LNG passar vår profil. Vi är ett rederi som satsar på miljövänlighet och hållbar utveckling, säger Palomba.

 

Costa Toscana

Längd: 340 meter.

Bredd: 42 meter.

Djup: 8,6 meter.

Bruttoton: 185 000.

Antal hytter: 2 660.

Körhastighet: 17 knop.

Flagg: Italiensk.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*