Kritik mot köerna: ”Turister får inte fastna på öar utan sovplats”

Johan Gräsbeck, platschef för Skärgårdsskolan, anser att styrningen av turisterna på Skärgårdens ringväg borde planeras om. Foto: Joanna Slama

När den nationella kvällstidningen Ilta-Sanomat på tisdagen kablade ut nyheten om köerna på Skärgårdens ringväg märktes det direkt hos företagarna i skärgården.

– Direkt började telefonen ringa och avbokningarna droppade in. Folk vill inte tillbringa semestern i en färjkö, säger Johan Gräsbeck, platschef för Skärgårdsskolan i Houtskär.

Skärgårdsskolan är ett av få ställen i skärgården som har möjlighet att ta emot större grupper – kapaciteten ligger på runt 100 personer per natt – och efterdyningarna av coronakrisen har märkts av tydligt.

– Efter midsommar formligen exploderade skärgården av turister. Jämfört med förra året så har vi 500 procent mer kunder. Visst trodde vi att det kunde öka något, men det här hade ingen väntat sig, säger Gräsbeck.

Det betyder samtidigt att de problem som Skärgårdens ringväg, som öppnades 1996, lider av kommer upp i ljuset på ett ytterst tydligt sätt.

– Redan när ringvägen invigdes konstaterade man att cyklisterna inte kan ta sig fram tillräckligt smidigt, och att servicen måste utvecklas. Det här har dock inte skett.

Gräsbeck säger att det enda som egentligen skett är att det har dragits en cykelväg från Pargas till Lillmälö färjfäste.

– Men länge var den igenvuxen och ingen ville cykla på den. Nu har man äntligen fått den i lite bättre skick, men resten då?

Turistbussar tar upp mycket rum på färjorna

Ett annat problem som kommit fram under sommaren är de turister som bara åker på en dagstripp från Åbo.

– Det kommer busslaster med turister, som kanske bara köper en glass och åker vidare. Sedan tar bussarna upp plats på färjorna och gör att de turister som faktiskt nyttjar de tjänster som finns i skärgården blir lidande.

Lösningen, enligt Gräsbeck, vore att styra turismen så att den gynnar de som övernattar på öarna.

– Man kunde helt enkelt göra överfarterna dyrare för de bussturister som inte övernattar i skärgården. Cyklisterna, som knappt tar upp någon plats och dessutom använder servicen i skärgården, kunde ha betydligt förmånligare överfart.

Den största flaskhalsen på ringvägen för tillfället är färjan mellan Mossala och Iniö. En buss betalar 150 euro, en bil 40 euro och en cyklist med cykel tolv euro.

– Det konceptet finns redan på färjan mellan Galtby och Åland. Om man stannar på öarna är det betydligt billigare än om man åker direkt. Många turister som besöker oss blir förvånade när samma sak inte gäller här.

Gräsbeck säger att det är nu som Skärgårdens ringväg borde funka – för det är nu turisterna finns.

– Det är ett känsligt ämne, men jag tycker att man borde smida medan järnet är varmt. Om Skärgårdens ringväg nu får rykte om sig att man bara köar, så kommer inte turisterna tillbaka heller.

Kapaciteten på m/s Antonia, som trafikerar Iniö-Mossala, är inte tillräckligt stor, enligt Gräsbeck. Helst borde en större färja – som tål hårdare vindar – sättas på rutten eller så behövs fler avgångar.

– Det har hänt flera gånger att personer som skulle övernatta hos oss har ringt efter att de inte har rymts på sista färjan från Iniö. Turister får inte fastna i skärgården utan sovplats. Bäst av allt vore det om det fanns en försäkran om att alla som dykt upp före ett visst klockslag med säkerhet kom över till andra sidan.

Det system som Gräsbeck föreslår skulle innebära fler övernattande turister i skärgården.

Finns det inkvartering för alla, om antalet turister ökar?

– Jag är övertygad om att om efterfrågan uppstår, så kommer utbudet att rätta sig efter den. Det är lite en hönan eller ägget-situation.

För den yttre skärgården skulle en ökad turism betyda mycket, men ett system som uppmuntrar till övernattning ger också turisterna mer valuta för pengarna, enligt Gräsbeck.

– Det är tokigt med det nuvarande systemet, som uppmuntrar till en snabb genomfart. Gör man andra vägen blir det en vinn-vinnsituation. Turisterna får uppleva den egentliga skärgården och skärgården blir livskraftigare.

Läs också: Rekordlånga färjköer mellan Mossala och Iniö — ”den här sommaren har varit exceptionell”

4 Kommentarer

  1. Jag tror att hela logistiken fom Nagu tom Iniö inte har ngra möjligheter att klara en turistinvasion som nu under 1 månads spännvidd. Att försöka införa platsbeställning på Antonia är nog ingen lösning, eftersom detta kräver dubbla filer överallt medan vägarna som nu inte klarar av separering av trafiken. En platsbokning på Antonia skulle dessutom kräva att de föregående färjorna ända från Pargas, skulle fungera utan att resenärerna där skulle möta motgångar. Det finns tyvärr mycket annat som brister i logistiken som roskhantering, trafiksäkerhet och sjukvård, för att bara nämna ngra. Men lösningen ligger nog i att de som upplever problemen, inte kommer tillbaka. Då minskar intresset till en acceptabel nivå. Vi kan inte få till stånd lösningar för en enorm happening som räcker en månad.

  2. En stor del av problemet är ovissheten. Kommer du över eller inte? Skall du åka medsols eller motsols? Det finns fantastiska IT-lösningar, som relativt enkelt kunde införas med bl.a. förhandsbokningar och -betalningar till de mest kritiska färjpassen så att folk skulle veta att de en viss tid faktiskt kommer vidare.
    Nu har vi en situation där folk t.o.m. övernattar i bilarna i färjkön för att de bara måste hinna med färjan klockan 9.00 från Houtskär till Iniö, eftersom de sedan har nästa övernattning bokad på annan ort och det inte finns andra alternativ att ta till om det inte lyckas.
    Man tycker ju nog väldigt synd om folk som känner att de måste åka iväg klockan 5 på morgonen för att ställa sig i kön i hopp om att rymmas med. De frågar oss om råd och budskapet är dessvärre väldigt otydligt, eftersom man aldrig kan veta hur kön kommer att se ut. Det har förekommit färdiga bilköer på tiotals bilar redan kvällen innan, så då är det inte hemskt stor skillnad om du stiger upp 5 på morgonen. Den skillnaden kan det dock ha att du kanske kommer över samma dag, eller får åka tillbaka mot Åbo samma väg du kom.
    I det fallet tror jag att man kanske väljer att inte alls komma tillbaka…

  3. Inför bokning på Antonia! Det använder Ålandstrafiken. Där blir det automatiskt kontroll på dyrare end-to-end trafik och övernattare i skärgården. Vill man inte boka finns filen ”icke bokade” för dem som vill chansa. Hur skulle man kolla på Antonia vem som övernattat och vem som bara är på genomresa? Antonia har ju inga mellanhamnar.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*