Kakolafunikularen sannolikt ur bruk över helgen — I Stockholm bygger staden en ny bergbana efter 18 år av problem

Kakolafunikularen påväg ner för backen.
Kakolafunikularen. ÅU-foto

Åbo stad tog bergbanan vid Kakolabacken ur bruk på grund av reparations- och monteringsarbeten den 17 juni, och ännu på torsdagen hade den fortfarande inte tagits i bruk. Enligt Janne Laine, projektledare vid Åbo stad, är det sannolikt att bergbanan öppnar först nästa vecka.

— Testkörningarna fortsätter i åtminstone 24 timmar, och eventuellt över veckoslutet. Jag tycker själv att det verkar sannolikt att bergbanan är ur drift till början av nästa vecka, säger Laine på torsdagsmorgonen.

Förra veckan skickade bolaget Leitner, som levererat bergbanan, personal till Åbo för att åtgärda problemen. Enligt Laine kommer en serviceman från Leitner att göra ytterligare ett besök till Åbo inom kort.

I offentligheten, och också i Åbo stads egna pressmeddelanden, har det förekommit motstridiga uppgifter om Leitners hemland. Laine säger att Leitner-koncernens huvudkontor ligger i Österrike och att staden därför betraktar bolaget som österrikiskt.

Fabriken som Kakolafunikularen levererats från ligger däremot i norra Italien.

Garanti till 2024

Under det tio dagar långa uppehållet har man justerat bergbanans linor, bytt ut dess sensorer, reparerat dörrmekanismerna och gjort uppdateringar i programvaran. Dessutom upptäckte man en felinstallerad del som måste bytas ut.

Enligt Laine ingår arbetet i bergbanas garanti som sträcker sig till den 14 maj 2024. Tidigare serviceåtgärder, som orsakat avbrott i bergbanans trafikering, har utförts av hisstillverkaren Kone som Åbo stad har ett serviceavtal med.

— Vi betalar Kone för servicen och får sedan pengarna av leverantören, säger Laine.

Bergbanan, eller Kakolafunikularen som den heter på svenska, invigdes den 24 maj och har sedan dess varit ur bruk ett flertal gånger på grund av tekniska problem och serviceåtgärder. Kakolafunikularen kostade 5,6 miljoner euro, enligt Åbo stad.

Stockholm fick nog

På andra sidan av Östersjön har Stockholms stad tampats med en strulande bergbana i 18 år. Bergbanan i stadsdelen Skärholmen invigdes i juni 2001 och har haft problem från första början.

Nu har staden fått nog. Skärholmen ska få en ny bergbana.

— Bergbanan har haft driftsproblem, som överstiger en ordinär hissinstallation, sedan invigningen, säger Joakim Nylander, driftledare för Skärholmens bergbana.

— Vi ska ersätta bergbanan med en ny bergbana eller en snedbanehiss. Det behövs eftersom den nuvarande inte fungerar tillräckligt bra och ofta behöver stängas av.

Enligt Nylander planerar staden att påbörja arbetet med en ny bergbana i slutet av 2020 eller i början av 2021. Byggarbetet beräknas ta ett och ett halvt år.

Kostnadskalkylen är ännu inte färdig men Nylander uppskattar att projektet blir dyrare än Kakolafunikularen. När Skärholmens bergbana byggdes vid millennieskiftet kostade den cirka 13,7 miljoner kronor.

Stockholm kontaktade Åbo

Laine berättar att Stockholms stad var i kontakt med Åbo förra sommaren när Kakolafunikularens byggarbete börjat.

— De frågade oss om byggarbetet och om upphandlingsprocessen. Det är normalt att man gör så, det gjorde vi också innan Kakolafunikularen byggdes.

Enligt Nylander är en ny bergbana den enda vettiga lösningen i Skärholmen.

— Behovet av transport upp finns kvar, och även om vi kan ersätta bergbanan med buss när den tillfälligt är ur funktion, är vägen bussen kör trång. På lång sikt det vore det en opraktisk lösning med buss i stället för bergbana.

Även i Åbo var en delorsak till att bergbanan byggdes att bilvägen uppför Kakolabacken är så smal och har så skarpa svängar att en buss skulle ha haft svårt att ta sig fram på den.

Skärholmens bergbana. Foto: Heidi Hakala

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*