Hur många startups går det på en enhörning?

Startupvärlden lever i sin egen lilla bubbla. Här finns det enhörningar, änglar och alla möjliga andra väsen som beskriver företagen inom branschen.

Den klassiska historien om ett startup är att ett gäng med unga vuxna kommer på en häftig idé som de börjar jobba på under studietiden. Idén har precis som alltid något med IT att göra, i det här fallet en gps-tracker som gör det lätt att spåra upp sin stulna cykel.

Idén är bra och de har en fungerande prototyp.

En tidigare industriexpert med lite extra pengar går in som investerare med 30 000 euro och blir bolagets “ängelinvesterare”. Teamet använder sig av principerna för “lean startup”, vilket innebär att de använder pengarna de fått för att testa sin idé i sin råaste form med kunder som vill använda produkten, trots att den är väldigt oslipad.

De första kunderna älskar produkten och berättar för sina vänner. Fler kunder vill ha produkten, men den är fortfarande inte redo för massproduktion. Gps-företaget söker upp ytterligare extern finansiering och lyckas få 200 000 euro från en investeringsfirma.

Bolaget är nu värderat till en miljon euro.

Med den nya investeringen går marknadsföring på för fullt och produktionskapaciteten sväller. Inom ett år har bolaget försäljning i hela Europa med siktet inställt på Japan, Kina, Sydamerika och USA.

Ytterligare en runda med extern finansiering tas in för att genomföra expansionen i så snabb takt som möjligt. Det har nämligen uppstått konkurrenter i Taiwan och Kanada som utmanar bolaget. Denna gång tar bolaget in 50 miljoner dollar från internationella investerare i USA och nu värderas bolaget till en miljard dollar.

Efter ett par år har vi plötsligt har en enhörning – ett bolag som, i alla fall på pappret, är värderat till en miljard dollar. Ungdomarna som startade bolaget är nu miljonärer. 

Historien kanske låter otrolig, men är kanske inte så ovanlig som man kan tro. År 2017 skapades 96 nya enhörningar och 2018 skapades 151. Idag finns det 452 aktiva bolag som kan definieras som enhörningar.

Det finns dock många problem med den här modellen. En ledtråd går att få i namnet enhörning — något magiskt som egentligen inte finns. Något som är så gott som omöjligt att hitta. Här är lite statistik från USA för att belysa fenomenet: av 80 000 startups under ett år får 0,5 % en investering. Av dem är det 1 % som blir enhörningar. I vårt räkneexempel innebär det att endast fyra av 80 000 startups blir enhörningar. ~10 % har omsättning och klarar sig bra, men når aldrig de stora höjder som sina enhörningskollegor.

90 % (70 000) av alla dessa startups kommer dock att lägga ner inom 5-10 års tid. Effekten är att det finns hundratusentals människor med startuperfarenhet men som nu blivit brända av upplevelsen och sällan har möjligheten att starta ett nytt bolag.

I startupbubblan är fokus nästan alltid på att skapa nya enhörningar. Att skapa livskraftiga företag som kan anställa många människor och skapa värde för tusentals kunder, även om det inte innebär att företaget blir värderat till en miljard eller mer, har enligt min mening alldeles för lite fokus.

Då jag startade mitt första startup-företag, Mat till Fyra, var detta absolut en av de bidragande orsakerna till varför bolaget aldrig riktigt lyckades. Mitt fokus var på att sälja på fler ställen. I stället för att ge kunderna något som ger dem äkta tillfredsställelse och en positiv kick i livet.

Idag coachar jag startups dagligen och ser till att de kommer ihåg vem som är den som de behöver göra nöjd — kunden. Inte enhörningsjägarna.

Kanske kan det göra att nästa generationens startups är livskraftiga, oavsett hur stora de vill bli.

Rasmus Basilier

Ekonomie magister

Network manager, Boost Turku Entrepreneurship Society

 

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*