Förflytta dig till innehållet

Herrekiperingsfirman Manschett rider ut coronastormen med hjälp av expansion — öppnade nytt i Skanssi

två herrar mäter tredje herre för kostymprovning

Hasan Alazawii beslöt att ta affären till kunderna då tiderna är bråda. Så han öppnade ett nytt verksamhetsställe i Skanssi. Foto: Lukas Söderqvist

Ett hänglås på plånboken är trenden bland företagen i år. På grund av coronapandemin har de flesta företagare valt att ta till sparåtgärder och stänga verksamhetsställen.

Men Hasan Alazawii är inte som de flesta företagare.

Han är en av dem som knivhöggs då han försökte stoppa knivdådsmannen i Åbo centrum för några år sedan. Men han har återhämtat sig, och nu möter han pandemin som en erfaren kapten styr båten rakt genom århundradets storm.

I maj öppnade Alazawii nämligen ett nytt verksamhetsställe för sin herrekiperingsfirma Manschett.

– När det är exceptionella tider måste man tänka exceptionellt. När kunderna inte rör sig i lika stor grad som tidigare så måste vi istället närma oss kunderna.

Den nya butiken i Skanssi öppnades i maj. Den är mycket närmare kunderna, säger Alazawii. Foto: Lukas Söderqvist

Nu finns Manschett inte bara i Åbo centrum, utan också i Skanssi. Alazawii förklarar att Skanssibutiken är mera lämpad för att locka nya kunder; här rör sig folk i tätare skaror förbi outlet än i centrum.

Alazawii jämför det med att man hellre metar vid stranden på bryggan där det rör sig tätt med fisk än ute till havs.

Men att finnas till kundernas förfogande handlar inte bara om att finnas nära, utan också att vara bemötande. Alazawii säger att i herrekiperingsbranschen är tillit A och O.

– Den finländska mannen måste kunna lita på att du vet vilka kläder som passar.

I praktiken innebär det både att föreslå plagg och färger kunder inte själva skulle välja, men också att säga till då något plagg inte ser bra ut. Alazawii betonar att man alltid måste se till att kunden förstår varför man rekommenderar eller inte rekommenderar någonting.

Jesse Virtanen, som besöker Manschett för att få sina mått tagna, säger att han alltid känner sig välkommen. Foto: Lukas Söderqvist

Manschetts kunder är oftast brudgummar och affärsmän, säger Alazawii, men också helt ”vanliga” killar som bara känner för att klä upp sig. Bland annat hör Joel Harkimo och boxaren Amin Asikainen till de som bär Manschetts kläder, men Alazawii vill välkomna alla kunder med öppna armar, oberoende bakgrund.

– När man är här så rankas man inte enligt ålder eller utseende. Man tas emot oberoende vem man är, säger Jesse Virtanen, som under intervjun besöker Manschett för att skräddare Jussi Häkkinen ska ta hans mått.

Virtanen beskriver sig själv som en vanlig arbetare och upplever att man på banken eller försäkringsbolag direkt gör antaganden baserat på hans utseende. Men på Manschett känner han sig alltid välkommen.

herre bläddrar igenom färgkatalog

Alazawii vill ta emot alla sorts kunder, oberoende bakgrund eller orsak för att de vill köpa fina kläder. Foto: Lukas Söderqvist

Under intervjun tittar också en annan kund in för att välja färger till plagg. Det dröjer inte länge förrän intervjun blir en livlig konversation mellan kunder, skräddare, ägare och journalist.

Det är tydligt att Manschett inte vill vara en firma endast för bättre folk, utan ett vardagsrum där alla är välkomna.

 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *