FORSKARESSÄN: Vilket kom först – musik eller språk?

Musik stöder språkutvecklingen. Det visar forskning. Arkivbilden är tagen på Åbo svenska församlings barnkörsövning.

Traditionellt sett har musik setts som en biprodukt av språk. Det

sägs att det är språket som skiljer oss människor från andra djur. Därför är språket evolutionärt sett viktigare än musik.

Musik är bara som godis för hörseln. Underhållning för kvällarna. En biprodukt av mänsklighet.

Men traditionen håller på att förändras. Forskare har visat att musik faktiskt har en kritisk och viktig funktion för vår hjärna. Det finns många typer av bevis för detta.

Musik en del av förfädernas liv

Den moderna människohjärnan blev till 50 000-100 000 år sedan. Det finns arkeologiska bevis (till exempel teckningar i grottor, vapen med utsmyckningar och skulpturer) av konstverk som är 70 000 år gamla.

Det äldsta musikinstrumentet (en flöjt gjord av ben) är daterat till 40 000 år sedan. Det är troligt att sång uppstod innan man började spela instrument. Bevis pekar på att konstnärskap, kreativitet och musik var en del av våra förfäders liv när den moderna mänskliga hjärnan utvecklades.

Kreativitet stöder utvecklingen

En viktig del av evolutionen är att den starkaste överlever. De som levde tillräckligt länge och fortplantade sig, var de vilkas gener gick vidare. De som var bra på problemlösning överlevde – de levde genom kalla vintrar och blev inte uppätna av vilda djur.

Att vara kreativ hjälper vid problemlösning – vi kan anta att det var de kreativa hjärnorna som gick vidare bland våra förfäder.

Barns utveckling speglar evolutionär utveckling. Att sjunga, dansa och spela är viktiga sätt för barn att lära sig kognitiva, språkliga, sociala och känslomässiga färdigheter. Kanske var det också genom att sjunga, dansa och spela som de tidiga människorna utvecklade sina färdigheter.

Genom samlade bevis från barns utveckling, språkutveckling och musikpsykologi har forskare sett på interaktionen mellan musik och språk. Forskare säger alltså att musik inte uppstod som följd av utvecklingen av språket. Musik kom först. Språket kom senare.

Inom den här teorin baserad på barns utveckling och evolution, tänker man alltså att språk är en speciell typ av musik – språkutvecklingen grundar sig på musik. Bevisen för denna teori är inte ännu starka, men ledtrådar fortsätter att dyka upp.

Sociala relationer

Vi kan också se på frågan om musik och språk genom sociala relationer. Apor är intensivt sociala och att sköta om varandra är en viktig social bindningsmekanism. Hos människor har socialt språk (med andra ord skvaller) ersatt att sköta om varandra.

Genom att byta ut skötandet mot språk kunde storleken på sociala grupper bland människor öka. Vi kan prata med flera människor samtidigt, men bara sköta om en.

Känslor är en viktig del av sociala relationer. Musik har kraften att inte bara binda oss till en grupp utan också väcka känslor. Tänk på när Finland vann världsmästerskapet i ishockey i maj – att sjunga nationalsången gör oss till en grupp och väcker känslor.

Språk räcker ofta inte till på den emotionella nivån. Vad kan vi säga till en vän som har förlorat en make? På individnivån har vi beröring. På social nivå har vi musik.

Hjärnan bearbetar

Både musik och språk handlar alltså om sociala relationer och social interaktion. Men hur är det med vår hjärna? Var i hjärnan och hur bearbetas språk och musik? Språk involverar många hjärnregioner, inklusive Brocas område i den vänstra hjärnhalvan.

Samma område av hjärnan aktiveras också när man lyssnar på musik. När icke-musiker lyssnar, aktiveras delen mest i den högra hjärnhalvan, men när musiker lyssnar på musik, är vänstra Brocas området det mest aktiva – samma område som uppfattas kontrollera språkprocessering och produktion. Området var speciellt aktiverat hos dem som hade börjat med musik tidigt i livet.

Forskare har sagt att musiker processerar musik som ett språk.

Williams syndrom (WS) är en sällsynt genetisk störning. Störningen karakteriseras av vissa fysiska egenskaper, problem med hjärtat och mild till måttlig mental fördröjning. Emellertid är människor med WS mycket sociala och har bättre språkkunskaper än förväntat baserat på deras allmänna kognitiva färdigheter. De har också extraordinär musikalisk förmåga. Det är ytterligare ett bevis på att språk, musik och social interaktion är länkade.

Musik stöder språkinlärningen

Hur kan vi använda kunskapen om att musik och språk hänger ihop?

Musik kan hjälpa oss att lära oss nya språk. Musik hjälper språkinlärning på emotionell och social nivå. Den väcker känslor, vilket påverkar inlärning och prestation. Att sjunga hjälper oss att koppla av, höjer energinivåerna och ger glädje, delvis tack vare förhöjd nivå av oxytocin i hjärnan.

Genom att använda sånger i klassrummet kan man förbättra känslan av samhörighet och öka viljan att hjälpa varandra. Att sjunga minskar också känslan av ångest som kan vara relaterad till tala ett nytt språk.

Musik hjälper vid språkinlärning också på kognitiv nivå. Regelbundna musikövningar har positiva effekter på barns kognitiva färdigheter, inte bara gällande språk men också till exempel då det gäller matematik. Det har också visats att musik hjälper till att komma ihåg ord och strukturer bättre.

I mina egna studier har vi visat att sång ökar flytet att skriva bland universitetsstudenter i finska. Att sjunga hjälper alltså att automatisera språket vilket gör att man kan producera det mer flytande. Vi har också visat att rytmiskt reciterande av sångtexter hjälper att förbättra uttalet hos studenter i finska.

Musik eller språk?

Men vad kom först: musik eller språk? Baserat på evolution, barns utveckling, musikpsykologi och språkinlärning kan vi svara på frågan: Vad är godis för hörseln? Musik eller språk? Baserat på bevisen börjar det att se ut som att godiset faktiskt är språk, men musik och språk stödjer varandra.

Att vara människa handlar inte bara om att prata med andra, utan också om att höra till. Och där är få saker lika effektiva som musik.

En leende kvinna
Foto: privat

Leena Maria Heikkola
FD, universitetslärare i finska språket vid Åbo Akademi

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*