Förflytta dig till innehållet

Forskare vid Åbo universitet: Företag kunde bli bättre på att skapa värde tillsammans med konsumenterna

Porträtt av en kvinna som står framför en ingång till ett universitet.

Laura Niemi disputerar vid Åbo universitet på fredag. Foto: Mikael Piippo/SPT


Finländska företag kunde bli bättre på att växelverka med konsumenter och utnyttja information från konsumenterna. Det säger Laura Niemi som disputerar vid Åbo handelshögskola på fredag.
Niemi har skrivit sin doktorsavhandling om hur företagare och konsumenter kan skapa nytt värde tillsammans, och hon betonar särskilt vikten av interaktion.
— I min avhandling talar jag uttryckligen om konsumenter, inte kunder, eftersom jag tycker att det skulle göra gott för företagare och företagsledare att förstå att potentialen bland konsumenterna inte begränsar sig till dem som redan använder en tjänst eller produkt.
— En bred förståelse av konsumentkontexten verkar fattas hos många företagare i dag. Ofta fokuserar man på de kunder som redan finns och på vad man kan erbjuda dem.

Konsumenterna kan hjälpa till i beslutsfattandet

Niemi påpekar att en bredare syn på konsumenterna inte nödvändigtvis är synonymt med att ett företag expanderar eller breddar sin kundbas.
— Också om man vill upprätthålla en vardaglig, välfungerande affärsverksamhet måste man ha en helhetsbild av verksamhetens betydelse och av konsumenternas behov. Det krävs för att verksamheten ska kunna hänga med i tiden.
Det nya värde som hon anser att företagare och konsumenter kunde skapa tillsammans genom en tätare interaktion behöver dessutom inte alltid vara direkt mätbart i pengar. Att samtala med konsumenter till exempel på sociala medier kan ge företagare nya idéer och en djupare förståelse för vad de potentiella kunderna vill ha, säger Niemi.
Niemis doktorsavhandling baserar sig på tre vetenskapliga artiklar som hon varit med om att skriva. I en av dem studerade forskarna biltillverkaren BMW:s och bryggeriet Brewdogs kommunikationsstrategier på Facebook.
— Brewdogs interaktion var mycket vardagligare och mindre formell, och de fick mycket mer ut av den än BMW. De kunde till exempel skriva att de planerar att grunda en ny restaurang och fråga vart Facebookanvändarna vill ha den. Sedan svarade folk på inlägget och Brewdog tog responsen i beaktande i sitt beslutsfattande, säger Niemi.

Coronapandemin ökar vikten av att vara lyhörd

Niemi säger att traditionella marknadsundersökningar och försäljningsstatistik visserligen kan ha en viktig roll när företag formar sin affärsverksamhet, men att de kunde kompletteras med en personligare form av interaktion mellan företaget och konsumenterna.
Coronaviruspandemin och dess konsekvenser har ytterligare ökat vikten av att företagare och företagsledare är lyhörda och interagerar med omvärlden, säger Niemi.
— Under coronakrisen har det varit fint att märka att företagare har sökt nya sätt att betjäna konsumenter. Om en restaurang till exempel varit tvungen att korta ner sin meny har man kanske frågat konsumenterna vilka produkter de vill ha kvar. Visst, restaurangen kunde ha fattat beslutet utifrån sin försäljningsstatistik, men det är möjligt att samma produkt inte är lika populär nu som när kunderna kunde sitta i restaurangen och äta.
— När världen omkring förändras blir det särskilt viktigt att veta hur den värld som konsumenterna lever i ser ut och vilka behov de har.
Laura Niemi disputerar med sin doktorsavhandling Towards an interaction-based approach to entrepreneurship: Understanding the co-creation of new value (ungefär: Mot en interaktionsbaserad approach till företagsamhet: Att förstå det gemensamma skapandet av nytt värde) klockan 12 på fredag vid Åbo universitet. Professor Martina Battisti vid Portsmouth Business School är opponent och specialforskaren Pekka Stenholm vid Åbo universitet är kustos. Disputationen genomförs på webben.
MIkael Piippo / SPT

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter