Försäljningsjippona möts av motkampanjer

Köpcentret Mylly firar svart vecka. Foto: Fredrik Häggman

Samtidigt som reajippona växer i omfattning väcks kritiska röster mot den ökande konsumtionen. Ett flertal motrörelser, som Köp inget-dagen, har bildats i protest. I år infaller Black Friday och Köp inget-dagen samtidigt, den 23 november.

I Sverige startade kampanjen White Monday i fjol, när flera stora företag inom cirkulär ekonomi gick ihop och erbjöd rabatt på hållbara tjänster måndagen innan Black Friday.

Också enskilda företag har valt att gå mot readagen. I fjol valde klädföretaget Makia att stänga både sin nätbutik och flaggskeppsaffären i Helsingfors under Black Friday.

Marthaförbundet har också gått in för en kampanj för att minska konsumtionen. Förbundet uppmanar i ett pressmeddelande till en helt köpfri november.

– I medeltal konsumerar vi mera än någonsin, vilket inte är vare sig ekologiskt hållbart eller hållbart för vår privatekonomi. För att granska våra konsumtionsvanor kan det vara värt att stanna upp och göra något radikalt.

Köpfri november är en möjlighet att minska vår konsumtion och bli uppmärksamma på vad vi faktiskt behöver och vad som är viktigt för oss, skriver förbundet i ett pressmeddelande.

Black Friday

  • Black Friday är USA:s största shopping- och readag som firas dagen efter Thanksgiving.
  • Tre dagar senare ordnas Cyber Monday.
  • Köpfesterna markerar starten för julhandeln.
  • Kampanjen spred sig till Norden för några år sedan och har därefter vuxit kraftigt.

LÄS OCKSÅ:

Black Friday förutspås fortsätta växa – men den traditionella julhandeln påverkas inte, säger man vid köpcentret Mylly

Expert inför köpfesten: Vi jagar en upplevelse när vi konsumerar

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*