”Förbindelsebåtsförslaget för Korpo hotar att avliva all verksamhet i den här delen av skärgården”

Vi som bor och lever året om eller delar av året vid rutten har varit i den lyckliga situationen att vi har blivit servade med ett väl fungerande förbindelsebåtssystem, de senaste åren med YA Fiskö.

För ett antal år sedan drogs betalningarna för resor och frakttransporter bort, då det sades att kostnaderna för bokförandet av dylika struntsummor blev för kostsamt.

Det ledde till att transporten av bilar ökade längs rutten till holmar även utan väg, dock icke på grund av sparsamhet eller bekvämlighet, utan på grund av bristen på parkeringsplatser vid slutet av landsvägen, det vill säga i Verkan och i Havträsk på Norrskata. Bristen på parkeringsplatser på dessa ställen är ännu idag överhängande.

Första försöket att rejält rubba trafiken var då regeringen Sipilä med trafikminister Berner kom till makten. Hon kom snabbt underfund med att rika skärgårdsbor och övriga resenärer åkte gratis med förbindelsebåtarna och transporterade med sig sina ”lyxbilar”! Här skulle betalas för sig förklarade trafikministern. Och inga småpotatis, utan rejält på samma gång.

Den gången drogs efter livlig debatt och kraftig opposition dessa skrämmande förslag tack och lov tillbaka. Men blev möjligen något kvar på bottnen i säcken, något som blev ouppklarat och som plågar någon?

De nu gällande avtalen för förbindelsebåtstrafiken på Korpo och Nagu norra löper ut, så jag förstår att en offertrunda måste utföras. Vad jag däremot inte i den ringaste mån förstår är varför man samtidigt ska rubba på och drastiskt försämra ett fungerande system?

Förbindelsebåten Fiskö, som alla berörda användare är nöjda med, trots att behovet skulle vara en större båt, den vill man avskaffa? Istället föreslår man att låna YA Falkö från rutten Nagu norra för att två dagar i veckan köra den normala Korporutten? Övriga veckodagar planerar man på att köra med en 17 knop planande båt/sjöbuss, som kan transportera 25 personer, men endast medtaget handbagage?

Man har planer på att i juli som nytt mål köra för en två timmar lång vistelse till Jungfruskär? Varför i hela fridens namn med en ordinär förbindelsebåt, som har sin egen rutt?

Man kan undra vart man vill komma med dessa avsiktliga försämringsförslag? Inbesparingar?

Tyvärr medför den här typen av ändringar inga inbesparingar, endast förhöjda kostnader!

Att byta ut en fungerande båt till en annan som inte kan fungera av praktiska skäl, det sänker inte vare sig lönekostnaderna eller driftskostnaderna, snarare tvärtom. Även om vi inte i år hade någon isvinter med fartygsrännor att korsa, så ser jag ingen möjlighet för en båt typ sjöbuss att klara ett korsande av fartygsfarleden med högar av isflak. Och att tala om en hydrokopter är närmast skrattretande, i synnerhet om den ska forsla 25 personer, eller har man kanske tänkt att den t.o.m kan ta bilar?

Ifall försöket att dra ner på det nu fungerande förbindelsebåtssystemet skulle träda i kraft, så skulle det vid förfogande av dessa två dagar i veckan för tungtransporter betyda att man inte kan komma bort efter en varutransport till en holme samma dag och enligt tidtabellen ej heller till avgångshamnen!

Går man ännu vidare med föreslagna planer om persontransport och handbagage – var lämnar man ett stort antal bilar parkerade i Verkan eller i Havträsk? Finns inga parkeringsplatser överhuvudtaget! Hur tar sig äldre och rörelsehämmade personer ombord på en mycket lägre snabbgående båt och likaväl hur tar sådana personer sig iland? Hur transporteras hundar och katter som inte får tas in i samma utrymme med passagerare?

Då en endast för persontrafik ämnad båt tar uteslutande handbagage, ska man då lämna allt övrigt bagage med mat, kläder och annan utrustning på bryggan antingen i Verkan eller i Havträsk för att invänta den båt som om några dagar också tar frakt? Tänk vilka högklassiga planer!

Ja, var blev inbesparingarna och resultatet av en förmånligare och bättre fungerande förbindelsebåtstrafik?

Förslaget leder till att all verksamhet i denna del av skärgården på sikt avlivas!

Håkan Wickström
Storpensor

2 Kommentarer

  1. Inga Sjöbussar här va fan tänker dom med låt trafiken vara kvar som den är huvu löst tänkande av ely keskus hoppas Paavo Wihuri och Sirpa Vanhala läser detta som Håkan skrev

  2. Håkan Wickström.Måste framföra: mycket bra skrivit av dig, precis sanningen. M/S Fiskö skall hållas kvar, inga andra funderingar av NTM-centralen alls. Såklart om Fiskö kan komma med en större farkost så är det välkommet,men inte någon taxibåt. Sjöbuss det kan de hålla i Åbo i Aura å. Hur skulle det se ut att om man skulle börja köra med sjöbuss mellan t.ex. Pargas-, Nagu-, Korpo- Houtskärsrutten som är med landsväg, månne det skulle bli skulle bli skandal. Mer och mindre redan nu gällande Houtskärsrutten, Korpo, Norrskata, Houtskär. Helt otroligt detta.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*