UPPDATERAD: För farligt för Vånofärjan – gjorde en provtur men står stilla

Håkan Forsman, trafikchef vid Finferries, säger att det är alltför farligt att återuppta trafiken så länge det blåser så hårt som det gör just nu. Foto: Anja Kuusisto

Tiotals personer väntar fortfarande på att ta sig över från Mielisholm till Våno och tvärtom från Våno till Mielisholm i Pargas.

En del av dem har varit tvungna att övernatta på sina arbetsplatser, både på Mielisholmssidan och på fastlandet på grund av situationen.

– Jag och ett par andra sov på jobbet då vi inte kunde fara hem till ”Holmo”, säger Hans Ginström som bor på Mielisholm.

Han jobbar på affären HongKong inne på Malmen, det vill säga i Pargas centrum. Fredagen var han ledig och gjorde på morgonen ett nytt försök köra ner till färjstranden, men färjan stod ännu stilla och det blev att vända om.

Finferries trafikchef Håkan Forsman förklarar läget för några jägare och andra som har köat i sina bilar vid Vånostranden. Foto: Anja Kuusisto

Vindbyar på 25 m/s och starka strömmar

Färjan har stått sedan torsdagseftermiddagen på grund av den hårda sydvästliga vinden.

Vid Rajakari, utanför Åbo, har man uppmätt 17 m/s och över 20 m/s i byarna.

Vid Vånofärjan var vindbyarna ännu starkare på fredagsmorgonen, med upp mot 25– 28 meter i sekunden.

Det strömmar också kraftigt i Våno sundet vilket försvårar manövrerande av färjan.

På fredagsmorgonen gjordes ett provåk men enligt Håkan Forsman, trafikchef vid Finferries, och skepparen Jari Varjonen, är det fortfarande alltför farligt att återuppta trafiken.

– Både vindriktningen och strömmarna motverkar och med last ombord blir färjan ännu svårare att navigera, förklarar Forsman.

– Det finns folk som frågar hur vi inte kan köra över färjan då mindre båtar kan ta sig över, men det är tvärtom, det är svårare ju tyngre last vi har ombord och vi kan inte ta sådana risker.

Från Vånostranden ser man att bilister förhoppningsfullt är i kö också på Mielisholms sida. Foto: Anja Kuusisto

Många hushåll utan el, men El-Tel har problem komma över

Bland dem som på morgonen väntade på att komma över till Mielisholm och Attu hörde personal från El-Tel.

Omkring hundra hushåll på ön Attu, söder om Mielisholm är nämligen utan el och personalen behöver komma ut till ön för att få felet reparerat.

– Vi kan förstås fara över med mindre båtar, men det är inte så mycket vi lyckas åstadkomma om vi inte får utrustning med oss, säger Toni Lilja, elmontör vid El-Tel.

Avståndet mellan Våno och Mielisholm är inte långt och under fredagsmorgonen tog sig nämligen människor också över med hjälp av motorbåt.

Krister Henriksson och Kitty Abrahamsson lånade en båt av SkaPlan och lyckades köra över det stormiga sundet. Sedan  tog de initiativ till att hjälpa andra över också. Foto: Anja Kuusisto

Vardagshjältar vill inte kallas hjältar

Mielisholmborna Krister Henriksson och Kitty Abrahamsson var redo att hjälpa också El-Tel med flera över i en aluminiumbåt, en AluCraft.

–  Båten har vi lånat av grannen, SkaPlan. Och det är inte så stor sak, klart vi hjälper om vi kan, säger Kitty Abrahamsson.

Krister Henriksson som till vardags jobbar vid lotsstationen på Utö är van vid hård sjögång.

Texten uppdaterades med intervjuer klockan 11.30 och Finferries uppger då att läget är oförändrat sedan morgonen.

LÄS OCKSÅ:

UPPDATERAD: Vånofärjan står fortfarande stilla – på ön Attu är många utan el

Uppdaterat om stormen: fem meters vågor och vindbyar på 35 m/s – Vånofärjan står stilla

3 Kommentarer

  1. Hårdare blåst med samma riktning och strömningar har tidigare inte varit problem, så här är nog annat också som spelar in…

  2. Helt otroligt att finnferrys får lämna tre stora byar utan trafikförbindelse. Inte roligt längre, hämta annan båt som klarar av Uppdraget!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*