”Feeling” för hela slanten då ÅK Ensemble gav konsert inför storpublik

Ståtlig syn då ÅK Ensemble ger konsert. Foto: Jouni Lappi

ÅK Ensembles välbesökta och publikuppskattade konsert Can’t Stop the Feeling levde upp till sitt namn med en glädjesprudlande show.

ÅK Ensembles 35 sångare äntrade scenen på Domino i lördags. Under konserten bjöds på koristernas egna favoritlåtar; modernare hitmusik och klassikers från gångna årtionden.

Körens rötter sträcker sig till 1987, och dirigent Pia Kulla har lett kören sedan 2014.

I samband med förra årets 30-årsjubileum bytte kören namn från Åbolands kammarkör, markerande ett musikaliskt skifte från kammarmusik till mikrofonförstärkt rytmmusik.

I Finland är det ännu ovanligt med körer där alla har sin egen mikrofon – i Sverige är det mer utbrett. Jag är själv inte helt övertygad om konceptet, som visserligen ledsagar körsången in i något nytt, men också tillför nya utmaningar. Då alla har sin egen mikrofon finns risken att den gemensamma klangen lider då vassare röster slår igenom, och att det blir svårare att förverkliga nyanser.

Prima solister och orkester

Inledningsvis krånglade ljudmixningen, då solisternas sång drunknade i kör- och orkestermusiken.

Konserten inleddes aningen stelt, men kören blev snart varm i kläderna till Niclas Backmans sympatiska, dansanta solo i ”Earth Wind and Fires September”.

Jag vill lyfta hatten för Olav ”Joffi” Eklunds förträffliga solo i Leonard Cohens ”Suzanne” samt Clara Reinikainens prima, attitydfulla tolkning av The Pointer Sisters ”I’m so Excited.” Bägge gjorde originalen stor rättvisa.

Orkestern, The 110th Street band, förtjänar ett hedersomnämnande för sin högklassiga prestation, som lyfte konsertens nivå. Åttamannabandet leddes av Tomas ”Skitta” Lindroos.

Svängig repertoar

Som starkast var kören i de fartfyllda låtarna, som också verkade vara de mest uppskattade av publiken – däribland Tina Turners ”Proud Mary”, Justin Timberlakes ”Can’t Stop the Feeling” och Jason Derulas ”Kiss the Sky”.

En del av låtvalen var utmanande och kom kanske inte till sin rätt i körarrangemangen. Till exempel Ed Sheerans Shape of You, med sin finurliga melodi och lyrik, är inte lätt förenlig med körsång.

ÅK Ensemble har dock orädda gått in för att uppföra låtar de själva gillar, vilket bar frukt i körens glädjesprudlande uttryck. De tog sig även an Queens mästerverk ”Bohemian Rhapsody”. Friskt vågat, hälften vunnet.

Häftig ljussättning. Foto: Jouni Lappi

Renhet och koreografi

ÅK Ensemble är en kvinnodominerad kör med endast tre tenorer och fyra basar, vilket ibland gjorde sig påmint i balansen mellan stämmorna. När det började hända mer i stämmorna fick kören stundom kämpa för att hålla ihop stycket. Det rådde även en del renhetsproblem i flera låtar. Koreografin lyfte stämningen på scen, men ibland kändes det som att den också gav kören för mycket att tänka på, på bekostnad av koncentrationen i sången.

Publikuppskattad konsert

Feeling, kärlek till musiken och glädjen i att musicera tillsammans var konserten slagord.

Körens tolkning av Nightwish’ ”Over the Hills” var en mäktig avslutning på konserten, med ljusshow och konfetti. ÅK Ensemble med orkester fick emotta stående ovationer och bjöd på hela två encorestycken innan publiken var tillfreds.

Jannica Grönroos

Tisdag 13.11 klockan 07.20: Åbo Kammarkör rättat till Åbolands kammarkör

Can’t Stop the Feeling – ÅK Ensemble

ÅK Ensembles konsert Can’t Stop the Feeling på Domino, Åbo, den 10
november klockan 20.
Dirigent: Pia Kulla
Orkester: The 110th Street band, bestående av Tomas ?Skitta? Lindroos,
gitarr, Mikko Lipponen, piano, Nicke Packalén, gitarr, Jonas Franck,
bas, Oskar Suski, trummor, Jukka-Pekka Sirviö, altsaxofon, Carita
Lagerspetz, tenorsaxofon, Rami Koskinen, trumpet.
Ljudteknik: Kim Engblom
Ljusplanering och dramainstruktion: Ida Törnroos och Simon Strömsund
Nästa konsert ges lördag 17 november klockan 20 på Domino, Åbo

Foto: Jouni Lappi

3 Kommentarer

  1. ”Over the hills and far away” är Gary Moores låt, inte Nightwish, även om de gjorde en cover på låten i tiderna

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*