Fartgupp på Skärgårdsvägen irriterar – köerna växer i S:t Karins
Arbetet med att beklä bergskärningen vid Papinholma församlingshem i S:t Karins med ett skyddsnät har lett till både trafikstockningar och farliga situationer.
Den främsta orsaken är de fartgupp som har installerats vid det temporära övergångsstället över Skärgårdsvägen.
En bilist som har irriterats över farthindren är Pargasbon John Lassus.
– Det var i torsdags som det tog mig tio minuter att köra en kilometer. Jag förstår inte hur man kan göra det så grötigt. Guppen tar i princip ner hastigheten till 0 kilometer i timmen och det skulle ha varit mycket bättre med trafikljus. Då skulle man ha stannat i en minut och sen fortsatt köra som normalt.
Vid NTM-centralen som har beställt arbetet är broingenjör Ari Salo medveten om problemen. Han har fått mycket respons för arrangemangen, både före och efter att arbetet inleddes.
Efter att undergången stängdes och övergångsstället flyttades upp på Skärgårdsvägen tog oroliga föräldrar kontakt och undrade hur fotgängarnas och barnens säkerhet skulle tryggas då de skulle gå över den livligt trafikerade vägen.
I NTM-centralens ledningsgrupp diskuterades olika alternativ, av vilka fartgupps ansågs vara den bästa lösningen, säger Salo.
– Vi visste att det skulle uppstå trafikstockningar, men vi var tvungna att väga säkerheten mot trafikens smidighet. Innan vi installerade guppen kunde lastbilarna köra 70–80 kilometer i timmen, och om det skulle hända en olycka, vem skulle i så fall ta på sig ansvaret?
Man övervägde också trafikljus, men enligt Salo skulle det ha varit en ännu sämre lösning.
– Då skulle trafiken ha stått helt i stilla i en minut eller så och det skulle inte heller ha varit bra. Det finns egentligen bara dåliga alternativ.
Det har också uppstått farosituationer då bilar har kört ut på vägrenen för att komma förbi fartguppen och Salo berättar om minst en kollision mellan en motorcykel och en personbil.
NTM-centralen följer med situationen och tar eventuellt bort fartguppen under midsommarveckan.
Arbetet beräknas pågå till månadsskiftet juni-juli. Att det måste göras just under sommaren då trafiken är som livligast beror på vädret, säger Salo.
– Vissa gjutnings- och injektionsarbeten kan inte utföras om temperaturen är under fem grader.
Arbetet med att förse klippan med nät inleddes i slutet av april. Meningen är att förhindra stenras.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.