Färjeförbindelsen Våno-Mielisholm 29.11– 1.12.2018

Vid ett/två-tiden senaste torsdag eftermiddag beslutar personalen på Våno färja att det är för farligt att fortsätta köra. Detta läge fortsatte till lördag morgon.

Det blev förstås kaos. Lågstadiets elever hade hunnit hem men skoltaxin blev kvar här. Dagsposten på torsdag hann delas ut men postbilen blev kvar här. Norcolour-personalen fick övernatta i fabriken eller i bilarna sina och ingen pizza kunde levereras. Högstadieelever, öbor som ville hem efter jobbet, 80-åringen som bara varit till Malmen och skulle åka taxi hem, alla de här och många till fick sitta på stranden och se på en ur-bruk-tagen färja för att sedan försöka ordna åt sig någon sorts övernattning borta hemifrån. Det blev förstås, som vanligt, avbrott i eldistributionen på de södra öarna men ”elfelssökarna” satt på stranden i Våno och skulle väl ha suttit där till lördag morgon om inte privatpersoner skjutsat dem över både vatten och land. Massor av planer, jobb och åtaganden för fredagen måste ställas in eller ombokas. Vem betalar? Informationen var tydligen dålig för ännu på fredagskvällen kom flera långväga resenärer till färjestranden, bl.a. från Helsingfors, ett par med en liten baby. De fick vända om och köra två timmar till, tillbaka.

Var det verkligen så att färjan riskerade att kapsejsa och sjunka? Svårt att riktigt tro på! (”vild strejk”, poppar upp – måste kolla vad det riktigt betyder?) Det har ju stormat förr också utan att trafiken stannat helt. Jag minns en juldag för några år sedan, den stormen fick visst ett eget namn till och med, när vi var bjudna till ”fastlandet” på julkalas. Vi kom på kalas och sedan hem igen på kvällen/natten, utan bekymmer. Eller är ”vår” fina färja bara fin på utsidan men har krafterna slut på insidan? I så fall måste vi få låna en annan färja som klarar stormar. Sommaren var ovanligt varm och fin, då är troligen vattnet i Östersjön varmare än vanligt och det betyder att vi säkert får en och annan storm ännu innan isen lägger lock på Maran och Vånsundet. Plats för lite grävande journalistik?

I ett nyhetsklipp på nätet (ÅU vill jag minnas) på torsdag eftermiddag står färjeförarnas förman och verkar hålla med dem. Han poserar med färjan i bakgrunden och berättar beklagande för några jägare(?) att färjan inte går. Då vet han redan att meteorologen varnat för storm ända till lördag, men han skyndar sig inte att ordna med ersättande trafik. Det finns säkert någon ”arbetslös” färja i närheten eller också måste det gå att låna/hyra ett landstigningsfartyg eller försök nu åtminstone hyra Puttes pråm. Den räcker till för att få till exempel Eltel-bilen över sundet! Det måste läggas till i arbetsbeskrivningen för Finnferries chefer för landsvägsfärjorna att trafiken ska återupprättas på något sätt efter bara några timmar. Det får inte bli några dygn igen!

Nästan som ett hån har nyhetsflödet i dag, tisdag, handlat dels om hur viktigt det är att förbindelserna måste fungera för att mänskor ska vilja och kunna leva i skärgården och dels om spännande innovationer på färjan Falco. Snart får vi både beställa färjan och köra den med mobilen? Kanske inte jag men barn och barnbarn.

Min man och jag hade tre viktiga ”jobb” på fredagen som vi ju måste släppa, vi fick besvära andra istället för att hjälpa det lilla vi orkar, och vi blev utan fredagens ÅU med TV-programtablån och lördagstidningen med korsordet blev också borta. Det är världsliga saker, sa Karlsson på taket, vi klarar oss men vi vill ju att ungdomarna också ska klara sig och inte flytta bort härifrån, då blir det svårt för oss med.

Kristina Karlsson

Mielisholm

En kommentar

  1. På något sätt är det anmärkningasvärt hur mycket exporter det finns bland allmänheten när det gäller färjtrafiken. Själv anser jag säkerheten gå fore allt annat. När det gäller själva tekniken på färjorna, vilken nu kraftigt ifrågasatts, så kan ju faktiskt stockade bränslefilter hända på vilken ny maskin som helst.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*