UPPDATERAD: Vajern var frikopplad då färja i Nådendal körde på grund, reservfärja sätts i trafik i eftermiddag

Räddningsuppdraget pågick ännu vid ett-tiden på natten. Läckan var under kontroll och dykare var på väg. Foto: Sjöbevakningen

Vajerfärjan som går mellan Teersalo och Palva i Nådendal stötte på grund på fredagskvällen.

Olyckan inträffade i dimman ungefär halv tio på kvällen.

Färjan var frånkopplad från vajern.

—  Det är helt normalt att vajern är frånkopplad under isförhållanden vintertid, säger Finferries trafikchef Håkan Forsman.

—   Så var fallet nu också, och där har dessutom nyligen byggts nya landfästen som inte ännu har alla vinschar och detaljer på plats, vilket skulle förutsättas för att köra med vajer.

Något mer detaljerat om hur olyckan gick till vill inte Forsman säga, rederiet vill höra färjföraren först.

När incidenten skedde hade färjan två passagerare förutom färjföraren, som samtliga evakuerades.

Palva-färjan bogserades till Åbo och dockas

Den grundstötta färjan har nu bogserats till Åbo och dockas för reparation, säger Forsman.

Från och med lördagsmorgonen började förbindelsebåten Kivimo köra några turer som ersättande trafik på passet mellan Teersalo och Palva.

Vill man höra sig för om specialturerna med Kivimo ska man kontakta Kivimo direkt, telefonnumer 0400 320 095.

Finferries har för avsikt att sätta in en reservfärja i trafik på passet Teersalo-Palva omkring klockan 16 i dag.  I vardagslag har vajerfärjan i regel kring tre avgångar i timmen, men några köer eller oro har ändå inte uppstått, enligt Forsman.

— Det är väldigt lugnt, och det är dels tack vare förbindelsebåten som trafikerar där. Men reservfärjan är som sagt på väg och på eftermiddagen kring 4 sätts den i trafik, säger Forsman.

På Finferries webbsajt uppdateras situationen och tidtabellerna kontinuerligt.

I sjöbevakningens kvälls- och nattrapport kan man läsa att färjan tog in vatten, men läckan beskrevs som liten.

Dykare kallades till platsen på natten. Färjan stod då kvar på grundet, men läckan var under kontroll.

”En oljebom har placerats runt färjan för att förhindra att ett eventuellt oljeläckage sprider sig.”

 

28.12 kl 23.50: Artikeln uppdaterad med sjöbevakningens uppgift om en oljebom.

29.12 kl 00.01: Artikeln uppdaterad med bild från platsen.

29.12 kl 01.1o: Artikeln uppdaterad. Färjan står fortfarande på grund och dykare är på väg till platsen.

29.12. kl 07.40: Artikeln uppdaterad. Kivimo sätts in som reservfärja på rutten.

29.12. kl 10.35. Artikeln uppdaterad. Finferries meddelade om nya avgångstider för Kivimo.

29.12 kl. 11.45. Artiklen uppdaterad med intervju med Finferries trafikchef Håkan Forsman.

LÄS OCKSÅ:

Nu är reservfärjan i trafik på färjpasset Teersalo-Palva

3 Kommentarer

  1. Kopierat fr ÅU ”— Så var fallet nu också, och där har dessutom nyligen byggts nya landfästen som inte ännu har alla vinschar och detaljer på plats, vilket skulle förutsättas för att köra med vajer.” Alla vaijerfärjor lägger väl av vaijern i god ti före isläggningen och alla vaijerfärjor bör väl habehörighet att föra flytetyget utan vaijer!

  2. OK. Då var det alltså fråga om en vajerlös vajerfärja. Såda finns fortfarande. Borde då inte kanske behörigheten för färjföraren vara litet högre. Vad jag sett på bilderna fanns det nog ingen isränna att köra i. Eller kör vajerfärjorna utan vajer året om?

  3. Eftersom det torde vara fråga om en vajerfärja, har jag svårt att inse att vajern skulle ha gett med sig så mycket, att färjan skulle ha gått på grund norr om sin rutt. Med vajerns hjälp är det även lätt att bestämma riktningen för navigeringen. Litet svårt att förstå faktiskt.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*