Förflytta dig till innehållet

Facebook bildar bubblor


Sociala medier är praktiska och samlar en hel del information, både nyttig, mindre nyttig och direkt felaktig eller skadlig. Vidare är Facebook ett relativt enkelt forum att föra större eller mindre diskussioner och debatter på. Vill man följa med sina virtuella vänners liv, lyckas också det relativt smärtfritt.
Facebook är ändå inte enda kanalen, det finns många andra kanaler att dela med sig av sitt liv och dela aktuella händelser. Instagram verkar vara en av huvudkanalerna för den yngre generationen, medan Facebook blivit ett forum för lite äldre personer.
Varför har dessa globala plattformar, som inte själva producerar något innehåll, blivit en viktig del av människornas vardag? Sannolikt för att man gärna följer med vad andra sysslar med. Även möjligheten att mobilt dela och läsa innehåll har slutligen möjliggjort expansionen av sociala medier.
De traditionella medierna har också gjort sitt yttersta för att hjälpa dessa nya globala bolag att vinna mark och erövra världen. Mediehusen har aktivt delat sitt egna innehåll via de nya kanalerna. Tidvis har mediehusen varit nästan desperata med att få ut så mycket material som möjligt. Det här har inte varit och är inte oproblematiskt. Samtidigt som det sprids seriösa nyheter, har det uppstått aktörer vars enda uppgift är att producera förvrängd information. Fejknyheter har det sannolikt alltid funnits, men deras volym har exploderat jämfört med tiden då man gick från hus till hus och berättade vad man hört på byn.
Det har aldrig varit så enkelt som nu att manipulera och avsiktligt sprida felaktig information. Det här är ett verkligt problem. Varje dag kan man förundra sig över hur det är möjligt att människor går i fällan och delar material på till exempel Facebook vilket är rena rama humbugen eller planerad och manipulerad agitation. Vill du skada någon, så är det bara att skriva eller dela inlägg, utan att behöva ta ansvar.
Nu kan man då påstå att man inte kan skriva och dela vad som helst, det finns lagar som anger gränsen för vad man får göra. Det här stämmer säkert, i alla fall teoretiskt sett. Men i praktiken är det inte lika entydigt, snarare tvärtom. Polisens resurser är begränsade och det ska handla om verkligen allvarliga saker innan polisen anser att det finns orsak att de ska ta sig an saken.
Kraven på enskilda användare i cybervärlden är enorma. Förmågan att bedöma de olika källornas trovärdighet kräver en hel del. Man måste varje gång ställa sig frågan, vem har skrivit detta, vilken är källan till den delade artikeln? Utvecklingen har också gjort att det blivit allt svårare att skilja mellan fakta och åsikter. Det mest skrämmande i utvecklingen är att det finns människor som anser att deras åsikt är fakta och som vägrar ta till sig alternativ information. Allt som ifrågasätter den egna övertygelsen är av ondo och ska stängs ut.
Fördelen med sociala medier är att samtliga personer i huvudsak uppträder under eget namn, trots att fejkprofiler förekommer. Nackdelen med eget namn är att man ibland kan börja kritisera människorna som framför andra åsikter än man själv har, speciellt om de egna argumenten är slut. Att lära sig respektera andras åsikter kan vara svårt. Det här verkar korrelera med hur starka de egna uppfattningarna är, ju starkare egna uppfattningar och åsikter, desto svårare är det att ta till sig alternativ eller ny information. Sen kan man fråga sig, om man alltid måste ha rätt, till vilket pris som helst?
Det här med att lagom är bäst och att använda sunt förnuft, kunde alla ha nytta av att tänka på, även i cybervärlden. När man använder sociala nätverk så måste man komma ihåg att det som syns på skärmen inte bestäms av en själv, utan av algoritmer som matar var och en med information som algoritmen tror att man vill läsa.
Även andra företag än mediehusen har hittat Facebook. Bland många företag är övertron på marknadsföring via sociala nätverk stor. Småningom kommer man kanske ändå att inse att de man når via sociala nätverk är de som redan gillar företaget eller redan är företagets kunder. Nya kunder kräver bredare grepp och flera kanaler, även för mediehusen.
De sociala medierna är bra underhållning och ibland också ett givande hjälpmedel, men de får inte bli huvudinnehållet i ens liv och den kanal via vilken man skapar sin uppfattning om omvärlden och andra människor. Via Facebook bygger man sin egen verklighetsbubbla. Man väljer vem man följer och vem som får vara ens vän, därför är det lättare än någonsin att leva i en egen bubbla och förstärka sin egen övertygelse.
De sociala medierna är här för att stanna, därför måste man lära sig leva med dem. När läroplanerna för den grundläggande utbildningen nästa gång förnyas, finns det orsak att skriva in ämnet sociala medier på schemat. Det vi också vet, är att de sociala medier vi har i dag kommer att ändra form och nya innovationer ser dagens ljus.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter